نرم افزار مودل (moodle) چیست؟ – آشنایی با مزایای سیستم آموزشی مودل

by | 1401/12/13 | آموزش مودل, کلاس مجازی

نرم‌افزار مودل در اصل به معنی محیطی پویا و راحت برای تبادلات بین استاد و شادگردان و فعالیت محور برای یادگیری و مخفف شده‌ی جمله ‌ی زیر است:
Modular Object-Oriented Dynamic Learning environment.
این سیستم از آغاز فعالیت ، ماموریتش تنها به منظور ارائه آموزش مجازی ، ارائه مدرک آنلاین و آسان کردن آموزش آنلاین بوده است. همچنین یکی از اهدافی که مورد نظرش بود برقراری ارتباط بین شاگردان و استاد به همان کیفیت کلاس‌های حضوری و یا کمی کمتر بود.

نرم افزار مودل

مودل ، یک سیستم مدیریت آموزش رایگان و متن باز است و فضایی جهت آموزش مجازی را فراهم می‌کند و کمک‌ رسانی برای تمامی مدرسان و معلمانی است که می‌خواهند دوره‌های آموزش مجازی بگذارند، ساختار آن را مشخص کنند و با فراگیران و دانش‌آموزان آنلاین در ارتباط باشند. برای آشنایی بیشتر با این سیستم و کارکرد آن ، به متن زیر توجه کنید :سیستم LMS مودل با سیستم ورد پرس شباهت های زیادی دارد و کارکرد این دو تقریبا شبیه یکدیگر است.
مودل در اصل برای مدیریت محتواهای آموزشی است. در مثالی ساده می‌توانیم فرض کنیم که شما قصد راه‌اندازی مدرسه‌ای آنلاین را دارید شما با کمک این سیستم می‌توانید فضایی را برای کلاس‌های اول تا ششم تعبیه کنید.دانش‌آموزان در هر یک از این دوره‌ها با وصل شدن به درگاه مشخصی میزان شهریه تائین شده را پرداخت می‌کنند و بعد از آن می‌توانند از محتواهایی که در کلاس ارائه می‌شود استفاده نمایند.
همچنین اگر شما قصد ارائه مطلبی را به صورت رایگان دارید خودتان در سمت معلم و برپا کننده‌ی آن می‌توانید تعدادی از افراد را به عنوان یادگیرنده درس به آن بخش اضافه کنید تا به دروس شما دسترسی داشته باشند.

متن یا (منبع) باز بودن نرم افزار مودل چه معنایی دارد..؟!

منبع باز یا open source بودن نرم افزار مودل ، باعث ایجاد دسترسی آسان به این فناوری برای همه و افزایش کیفیت آموزش از راه دور در گوشه و کنار جهان می‌شود ، این در حالی رخ می‌دهد که تدریس در تمامی موسسات و آموزش‌ها شبیه به هم نمی‌باشند و شیوه‌های متفاوتی برای یاددهی و یادگیری در نظر گرفته می‌شود.
اما وجه مشترک بین تمامی دبیران هنگام تدریس با این سیستم آن است که می‌توانند مطالب و آموزش‌های گوناگون و متنوع را بی حد و مرز و مادام‌العمر با فراگیران و سایر معلمان به اشتراک بگذارند.
سیستم متن باز مودل در این باره ضمانت کرده است که تمامی کاربران می‌توانند همیشه و به طور دائمی به توسعه در زمینه آموزشی خود بپردازند و همیشه در دسترس آنان خواهد بود.
از جمله نقاط قوت سیستم‌های مودل متن باز می‌توان به : پشتیبابی از انواع زبان‌‌ها و دارا بودن انواع افزونه‌ها همانند وردپرس اشاره کرد.
بیش از ۱۴ میلیون نفر ، با استفاده از این سیستم ، از قابلیت‌های چشم ‌گیر آن بهره‌ مند می‌شوند و نزدیک به ۲ میلیون دوره آموزشی توسط این سامانه مجازی عرضه شده است.

ابزارهای متنوع مودِل جهت بهتر شدن آموزش و یادگیری

در نرم افزار مودل ابزارهای متنوعی جهت رسیدن به اهداف آموزش آنلاین فراهم شده است. با استفاده از این ابزارها می‌توان دوره‌های آموزش آنلاین را تعریف کرد. از ابتدا تا انتهای دوره فراگیران را همراهی کرد، جهت پیشرفت کاربران روندهای مخصوص مشخص کرد، امتحان‌های گوناگون آن‌ها را آزمایش کرد و تجربه‌ای شیرین از یک نوع آموزش متفاوت را در اختیار فراگیران قرار داد.

برخی از ابزار‌ها (ماژول) نرم افزار مودل شامل :

لغت‌نامه، چت و گروه‌هایی جهت تبادل نظر، وبلاگ، ویکی، آزمون‌های منظم و ارزیابی، مدیریت محتوا، متصل شدن به کلاس‌های آنلاین، ثبت بازخورد، تالار گفتگو، حضور و غیاب، کارگاه، کتاب‌های دیجیتال، ارسال تکالیف و … تمامی از ابزار هایی هستند که در این سیستم آموزش آنلاین در دسترس شما قرار خواهد گرفت.
علاوه بر مواردی که ذکر شد، ساختار نرم افزار مودل به گونه‌ای است که دارای مجموعه‌ای از افزونه‌‌ها مانند: فیلتر‌های محتوایی، تم‌های گرافیکی، مراحل تایید اعتبار و ثبت ‌نام، الگوی سوالات و منابع پشتیبانی است و با به کارگیری از پلاگین‌های مختلف قابلیت‌های بیشتری به امکانات آن افزود. همچنین می‌توان از موارد آموزشی مانند لایو، وبینار، اسناد و… نیز استفاده کرد و دارای قابلیت‌های استقرار به صورت وب، ابری، ساس، نصب بر روی مک، ویندوز و موبایل اندروید و آی‌او‌اس می‌باشد.

مزایای نرم افزار مودل

با توجه به مطالب ارائه شده که همگی فواید این سامانه را ارائه می‌کرد، باید گفت نرم افزار مودل مزایای دیگری هم دارد و به همین خاطر است که جزو بهترین و محبوب ‌ترین سامانه‌های آموزش آنلاین در سراسر دنیا به شمار می‌رود.

موارد زیر تعداد کمی از این مزایاست که توسط کاربران ارائه شده است.

  1. دارا بودن امکان مدیریت سطح دسترسی‌ها و نقش‌ها ( استاد، دانشجو، مدیر ارشد، تعریف‌کننده‌ی دوره و… ).
  2. رابط کاربری سازگار و زیبا با محیط‌هایی مانند تلفن همراه و کامپیوتر شخصی.
  3. راه‌یابی راحت جهت دسترسی آسان به بخش‌های مختلف.
  4. امکان برقراری ارتباط میان اعضا با فرستادن پیام و دارا بودن تالار گفتگو.
  5. سهولت هنگام استفاده.
  6. امکان طراحی پرسشنامه و دوره.
  7. امکان اعمال تغییرات دلخواه و سفارشی سازی بستر در دسترس شما
  8. نمایش نمونه کارها و سیستم حضور و غیاب.
  9. نمایش کاربران آنلاین.
  10. مدیریت دسترسی به تمامی محتوا و بستن ارائه تکالیف پس از پایان زمان ارائه.

پشتیبان از مودل در سر تا سر دنیا…!

به دلیل این که این سیستم دارای سورس باز است، توسعه دهندگان زیادی روی آن مشغول هستند و همین روند باعث شده است تا بیشتر مردم دنیا به این سامانه دسترسی داشته باشند ، به دلیل پرطرف دار بودن مودل، در فاصله زمانی‌های کوتاه و به شکل متعدد این سیستم بروز رسانی می‌شود و باگ‌ های آن سریعا رفع می‌گرد.

تعداد عمده‌ای از توسعه دهندگان اقدامات و پشتیبانی‌های لازم را که مرتبط با کشورشان است، به خوبی و با سرعت انجام می‌دهند.

وجود افزونه‌های متعدد مودل‌

یکی از برتری‌‌های مودل دارا بودن CMS ورد پرس نسبت به سایر رقبا و داشتن افزونه‌‌های مختلف در هر حوزه‌ای می‌باشد‌.
در واقع موضوعی وجود ندارد که به ذهن خطور کند و لازم بدانید آن را در سایت خود پیاده کنید و افزونه‌ ی آن در کتاب‌ خانه وردپرس موجود نباشد.
وب ات ساین سرور لازم برای اتصال مودل به وردپرس را برای تمامی کاربران فراهم کرده است و در صورت نیاز می‌توانید مدرسه‌ای تمام عیار در اختیار داشته باشید.

پلتفرم متن باز مودل ، قابل اعتماد و امن است.

بیش از هزار توسعه دهنده در رشد و مدیریت این سیستم جهت یادگیری بهتر ، مشارکت می‌کنند.
و از آن جایی که متخصصان و برنامه نویسان به طور مداوم بر روی کدهای منبع نظارت می‌کنند تمامی مشکلات به سرعت شناسایی شده و طبق فرآیندهایی برطرف می‌شود. از این رو امنیت سیستم بالا رفته و تمامی نقص‌های ناشی کاهش می‌یابد.

سیستم مدیریت یادگیری با LMS چیست..؟!

LMS نیز یک سامانه آموزش آنلاین است و مخفف واژه
Learning management system
می‌باشد، وظیفه‌ی این سیستم آن اشت که به طور خاصی جهت مدیریت دوره‌های آنلاین، همکاری بین فراگیر و مدرس و توزیع مواد آموزشی طراحی شده است، این سیستم یک سامانه‌ی آموزش مبتنی بر فضای الکترونیکی است که جایگزین آموزش‌های سنتی شده است و می‌توان توسط رسانه‌ها، اینترنت و فضای مجازی آموزش‌ها را به طور گسترده‌ای به افراد آموزش داد یا آموخت.

روش‌های آموزش در LMS

روش‌های آموزش به دو شکل هم‌زمان و غیر هم‌زمان صورت می‌گیرد، در نوع هم‌زمان تمامی افراد به شکل هماهنگ وارد سامانه آنلاین شده و آموزش‌ها را به طور هم‌زمان و کاملا الکترونیکی فرا می‌گیرند ، اما در آموزش‌های غیر هم‌زمان ، این یادگیری الکترونیکی به حالت صدا، اسلاید، تعاملی، ویدئویی، موشن گرافیک و… از قبل تولید و آماده شده است و کاربران هر زمانی که بخواهند و قابلیت آموختن را داشته باشند می‌توانند از محتواهای دوره استفاده کنند.
آموزش‌ها به دو شکل عمومی و تخصصی نیز تقسیم بندی می‌شوند.
در نوع عمومی، آموزش‌های دانشگاهی آزاد و سازمانی که در تعریف کاملا با هم برابرند ارائه می‌شود، و در نوع تخصصی آموزش‌هایی ارائه می‌شود که فرایند آموزشی آن‌ها با مدل عمومی متفاوت است مانند: آموزش رانندگی، عمل جراحی، هوانوردی و…
در سر تا سر دنیا ، با توجه به مدل‌های آموزش عمومی و تخصصی، سامانه‌های LMS مختلفی موجود است.

نحوه کار با مودل ، جهت تدریس چگونه است..؟!

در ابتدا اجازه دهید با انواع رده‌های دسترسی در مودل آشنا شویم:
Administrator: به عنوان یک میزبان در سایت فعالیت دارد و به تمامی بخش‌ها دسترسی دارد.
Manager: مدیر تمامی نقش های ادمین را دارد ولی می‌تواند نقش‌ها را اختصاصی کرده و قابلیت سفارشی سازی کردن سایت را نیز دارد.
Course creator: ایجاد کننده دوره‌های مختلف 
Teacher and student: معلم می‌تواند دوره‌های اضافه شده را ویرایش کند و یا به تعداد
آن‌ها بیفزاید و همچنین دانش آموزان صرفا به دوره‌های تعریف شده دسترسی دارند.

شخصی سازی فضای نرم افزار مودل

اولین کاری که در نرم افزار مودل به شما پیشنهاد می‌دهیم انجام دهید شخصی سازی فضایی می‌باشد که در دسترس شماست. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در این فضای آنلاین خودتان را به عنوان یک استاد به تمامی افرادی که قرار است در کلاس‌های شما شرکت کنند، معرفی می‌کنید.
اگر فضای مودلی که در اختیار دارید را همان‌قدر ساده رها کنید، ممکن است افرادی که قصد شرکت در کلاس شما را دارند، شما را به عنوان یک ربات فرض کنند و در کلاس‌های شما شرکت نکنند.
شما می‌توانید پس از کلیک کردن روی نمایه خود در بالای گوشه سمت راست، اطلاعاتتان را ویرایش کنید، روی Edit profile کلیک کرده و برای معرفی خود مطالبی بنویسید و عکس اضافه کنید، حتی می‌توانید ویدئویی ضبط کنید و اطلاعاتی اضافی مثل شماره تماس خود را بگذارید.

فعالیت در فضای مودل

در زبان مودل ، به روش‌هایی که دانش‌آموزان با یک دوره ارتباط برقرار کنند، فعالیت گفته می‌شود.
انجمن‌ها، واژه‌نامه‌ها ، تکالیف و… معمولا فعالیت نامیده می‌شوند. و منابع، موادی هستند که می‌توان از آنها برای تقویت آموزش استفاده به عمل آورد و می‌توانند اسناد ، ارائه‌ها ، یا حتی صفحات وب خارجی ، مانند کلیپ‌های خاص از یوتیوب باشند‌.
برای افزودن فعالیت و منابع ، باید حالت ویرایش را با کلیک کردن چرخ دنده در بالای گوشه سمت راست روشن کنید، پس از روشن شدن، روی نماد + کلیک کرده و با کلیک روی آن پنجره‌ای باز می‌شود که با لیستی از تمامی گزینه‌های موجود و توضیحات آن مواجه خواهید شد.

پیام رسانی در مودل

شما در این سیستم می‌توانید پیام‌های خصوصی و همچنین پیام‌های گروهی را برای کاربران ارسال کنید، که زمانی که نیاز دارید سریع درباره چیزی بحث کنید یا اطلاع دهید، همچنین می‌توانید تمامی چیزی که میخواهید را به اشتراک بگذارید که این ویژگی بسیار راحت میباشد.

ایجاد کردن یک دوره آموزشی در نرم افزار مودل

ایجاد کردن یک دوره آموزشی ترجیحا رایگان به دانش آموزان شما کمک می‌کند تا شیوه و کیفیت تدریس شما را بسنجند و همچنین راحت‌تر به شما برای ثبت نام در کلاس‌های‌تان اعتماد کنند.
با توجه به نقش‌هایی که بالاتر توضیح دادیم اگر شما به عنوان یک معلم در این سیستم فعالیت دارید باید با ادمین خود و یا مدیر مودل صحبتی داشته باشید تا به شما اجازه ایجاد یک دوره و یا به اصلاح یک پوستر خالی را به شما بدهند.

نحوه تنظیم ساختار دوره

در مودل ، چهار نوع فرمت دوره وجود دارد که طرح کلی یک دوره را تعریف می‌کند:

  • قالب یک: این قالب معمولا برای فعالیت در زمانی مناسب است که شما فقط یک فعالیت یا منبع برای مطالعه دارید. به عنوان مثال، یک نظرسنجی، یک کتاب یا یک سخنرانی ویدیویی.
  • قالب دو: این قالب موضوعات و انواع محتوا را در بخش‌های مختلف سازمان‌دهی می‌کند
  • قالب سه: قالب سوم قالبا هفتگی می‌باشد که مشابه قالب موضوعات است، اما به جای واحدها، هفته‌ها فرصت خواهید داشت. اگر می‌خواهید یک سرعت یادگیری منظم برای دانش آموزان خود تنظیم کنید، این گزینه خوبی برای شما است. همچنین در این قالب می‌توانید نام تاریخ‌ها را به هفته ۱، هفته ۲ و غیره تغییر دهید تا دوره‌ای قابل استفاده مجدد باشد.
  • قالب چهارم: چهارمین قالب، قالب اجتماعی است که اگر این قالب را انتخاب کنید، به جای واحدهای سنتی، یک انجمن خواهید داشت. این انتخاب خوبی برای زمانی است که به یادگیری غیررسمی نیاز دارید و مایل به تشویق بحث بین فراگیران هستید.

 اکنون که به قالب های متنوع مودل آشنا شدید در ادامه چگونگی ایجاد هر یک را یاد خواهیم گرفت.

برای ایجاد هر یک از قالب‌ها پوسته دوره ای را که قرار است با محتوا و فعالیت های آموزشی پر کنید، باز کنید. روی نماد چرخ دنده در سمت راست بالا کلیک کنید و حالت ویرایش را روشن کنید. پس از انجام این کار، دوباره روی چرخ دنده کلیک کنید و از منوی کشویی Edit settings را انتخاب کنید. تنظیمات دوره را به قسمت «فرمت دوره» به پایین اسکرول کنید و قالبی را که می‌خواهید ادامه دهید انتخاب کنید. سپس روی دکمه ذخیره کلیک کرده و درپایان دکمه نمایش را که در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید.

چگونه در مودل امتحان بگیریم؟

بخشی را انتخاب کنید که در آن می‌خواهید یک کوییز اضافه کنید; روی + افزودن یک فعالیت یا منبع کلیک کنید و امتحان را در پنجره بازشو انتخاب کنید. پس از انجام این کار، یک منوی تنظیمات امتحان دریافت می‌کنید.
در اطلاعات امتحان شما می‌توانید نام امتحان را پر کنید. سپس می‌توانید روی ذخیره کلیک کنید و به دوره برگردید زیرا نام تنها فیلد مورد نیاز برای ایجاد پوسته برای یک امتحان است.
با این حال، در صورت تمایل به بررسی سایر تنظیمات در این منو باشید. به عنوان مثال، می‌توانید چارچوب های زمانی را برای ارزیابی تعیین کنید یا تعداد تلاش های مجاز را محدود کنید.
گام بعدی این است که این پوسته آزمون خالی را با چند سوال پر کنید. برای این کار روی Edit quiz کلیک کنید و در یک پنجره جدید روی Add → + a new question کلیک کنید.

اضافه کردن یک سوال جدید به امتحان در مودل

در ۱۵Moodle نوع سوال وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، مانند چند گزینه ای، تطبیق، و کشیدن و رها کردن. نوع مورد نظر خود را برای استفاده انتخاب کنید و روی افزودن کلیک کنید.
در یک پنجره جدید، باید جزئیات سؤال را پر کنید: نام، متن سؤال، پاسخ‌ها و بازخورد.

نحوه اضافه کردن یک تکلیف در نرم افزار مودل

ایجاد تکالیف قابلیتی است که احتمالاً اغلب به عنوان معلم از آن استفاده خواهید کرد. با کمک آن، می‌توانید از دانش‌آموزان خود بخواهید که تکالیف خود را ارسال کنند.
درست مانند آزمون‌ها، بخشی را که می‌خواهید فعالیت را در آن اضافه کنید انتخاب کنید، روی + افزودن یک فعالیت یا منبع کلیک کنید و در پنجره پاپ آپ Assignment را انتخاب کنید.
در یک پنجره جدید، به تکلیف یک نام بدهید و آنچه را که انتظار دارید دانش آموزانتان در قسمت توضیحات انجام دهند را مشخص کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از آنها بخواهید که یک ویدیو را تماشا کنند و نظر خود را در مورد موضوع به اشتراک بگذارند.
همچنین شما در مودل قابلیت این را دارید که بازه‌های زمانی را برای ارسال تکالیف تعیین کنید یا یادآوری کنید تا قبل از تاریخ مشخصی کار دانش‌آموزان را بررسی کنید.

تنظیمات تکلیف در مودل

در این بخش، می‌توانید مشخص کنید که انتظار دارید دانش آموزان در چه قالبی کار خود را ارسال کنند. اگر می‌خواهید پاسخ‌های خود را مستقیماً در Moodle تایپ کنند، متن آنلاین را انتخاب کنید، اگر می‌خواهند فایلی را پیوست کنند، فایل ارسالی یا هر دو گزینه را همزمان انتخاب کنید.

  • برای انتخاب سامانه LMS باید موارد مختلفی لحاظ شود.

تامین زیر ساخت، تولید یا تامین محتوای الکتریکی، شناسایی ذینفعان، آموزش کارشناسان واحد آموزش و مدرس‌ها، همگام شدن با تکنولوژی‌ها و استانداردهای روز و…

چگونگی خرید مودل LMS

وب‌سایت‌های بسیاری در زمینه فروش مودل فعالیت دارند و تمامی امکانات جهت برگزاری یک دوره‌ی جامع توسط این سیستم تماما در اختیار شما قرار گرفته شده است، با خرید این سرویس می‌توانید از آن بهره کامل ببرید.
نصب و راه اندازی آخرین نسخه مودل ، امکان اتصال به سایر اپلیکیشن‌ها مانند ادوبی کانکت، اسکای روم و بیگ بلوباتن، نصب زبان فارسی و تقویم شمسی، امکان ثبت دامنه اختصاصی، هاست پنج گیگ سالانه، نصب پلاگین، پشتیبانی ویژه یک ماهه، آموزش‌های رایگان و تحویل آن در مدت یک الی پنج روز کاری از جمله قابلیت‌های این سیستم است که وب@ در اختیار شما قرار می‌دهد.

6 Comments

  1. اموزشگاه زبان ستار

    میشه از مودل برای اموزشگاه های زبان هم استفاده کرد؟ لطفا سریع پاسخ بدید ممنون

    Reply
    • محمدرضا زمانی

      سلام وقتتون بخیر
      بله به طور کلی مودل بیشتر مخصوص مدارس، آموزشگاه‌های زبان و دانشگاه‌هاست و دقیقاً بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا هم از همین سیستم استفاده می‌کنن چون اکثر امکانات لازم برای تدوین دروس آنلاین مثل کلاس آنلاین، آزمون، حضور و غیاب، ارائه‌ی فایل‌های کمک‌آموزشی و… رو داخل خودش داره.

      Reply
  2. حسین شیخی

    ایا نرم افزار مودل به ادوبی کانکت متصل میشه؟

    Reply
    • محمدرضا زمانی

      درود بر شما
      بله مودل امکان اتصال به ادوبی‌کانکت رو هم برای برگزاری کلاس آنلاین داره

      Reply
  3. رضا اسمائیلی

    چجوری میتونیم برای مدرسه خودمون مودل بخریم؟

    Reply
    • محمدرضا زمانی

      سلام وقتتون بخیر
      شما می‌تونید از صفحه‌ی خرید مودل، سرویس مورد نظرتون رو سفارش بدید. در نظر داشته باشید سرویس مودل وب@ هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد کاربر، تعداد دروس و… نداره و همه چیز کاملا آزاد و نامحدوده:

      https://webatsign.com/moodle/

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *