آموزش اتصال دامنه به هاست سی پنل

by | 1401/12/14 | هاست و سرور, وردپرس

اگر با مفاهیم پایه‌ای وب‌سایت و راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین آشنا باشید، بی‌شک می‌دانید که برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، اولین قدم انتخاب نام دامنه و قدم بعدی خرید هاست است. به طور خلاصه باید گفت دامنه همان نام وب‌سایت شما است که در قسمت url قابل مشاهده است. بعد از انتخاب نام دامنه نوبت به اتصال آن به هاست است. چرا که در غیر این صورت وب‌سایت شما کار نخواهد کرد.
در زمینه ایجاد کسب‌وکارهای آنلاین و راه‌اندازی وب‌سایت اگر در ابتدای راه هستید، باید با انتخاب نام دامنه و ثبت آن فعالیت خود را شروع کنید. ترجیحاً بهتر است دامنه را نیز در همان شرکتی که هاست خود را خریداری کرده‌اید، ثبت کنید. همان‌طور که اشاره کردیم نام دامنه همان آدرس سایت شما است که کاربران می‌توانند به‌ واسطه آن به وب‌سایت شما متصل شوند. اگر دامنه و هاست را خریداری کرده و ثبت کرده‌اید، می‌توانید فرایند اتصال دامنه به هاست را به‌واسطه آموزش اتصال دامنه به هاست سی پنل که در ادامه این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم، آغاز کنید.

اتصال دامنه به هاست

دامنه چیست؟

برای اینکه درک بهتری از اتصال دامنه به هاست سی پنل داشته باشیم، بد نیست نیم‌نگاهی به مفاهیم اولیه بیندازیم. در تیتر ابتدایی مقاله اشاره کردیم که دامنه همان نام اینترنتی سایت شما است. حقیقتا برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار آنلاین در دنیای وب، اولین قدم انتخاب دامین با توجه‌ به کسب‌وکار شما است. حائز اهمیت است که نام وب‌سایت باید بیانگر حیطه فعالیت وب‌سایت شما باشد. برای این منظور بهتر است نام دامین را با‌توجه‌ به کسب‌وکارتان انتخاب کنید.
برای درک بهتر دامین می‌توان گفت اینترنت از چندین کامپیوتر قدرتمند که به آنها سرور می‌گویند تشکیل شده است. دسترسی به این سرورها تنها از طریق IP آدرس‌ها قابل انجام است. هر سرور می‌تواند چندین آی پی آدرس داشته باشد که بی‌شک حفظ کردن آدرس IP تمامی افراد کار دشواری است. برای این منظور مفهوم دامنه شکل گرفت چرا که دامنه‌ها به کمک DNS سرور که در ادامه بیشتر با آن آشنا میشویم متصل میشود.

هاست چیست؟

اتصال دامنه به هاست سی پنل ملزم آشنایی کامل شما با هاست است. به زبانی ساده، هاست همان فضای کسب‌وکار در نیای دیجیتال است که تحت عنوان میزبانی وب نیز شناخته می‌شود. هر وب‌سایتی برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیازمند داشتن هاستی با ظرفیت مناسب است. بعد از خرید دامنه دومین مرحله برای راه‌اندازی وب‌سایت، خرید هاست است. با کمک هاست می‌توانید به سرویس‌های که مورد نیاز برای راه‌اندازی یک وب‌سایت ازجمله ترافیک، فضای دیسک، FTP اکانت و غیره دسترسی داشته باشید.

DNS چیست؟

از دیگر مفاهیمی که آشنایی با آن قبل از پرداختن به فرایند اتصال دامنه به هاست سی پنل الزامی است، مفهوم (دی‌ان‌اس) DNS است. DNS یا همان Domain name system یک سیستم توزیع شده جهانی است که دامنه‌ها را به IP آدرس‌هایی که رایانه‌ها برای اتصال به یکدیگر استفاده می‌کنند، تبدیل می‌کند.

به زبانی ساده‌تر باید گفت درخواست‌های شما برای اتصال به صفحه‌ای از یک‌ وب‌سایت، برای سرورها ارسال می‌شود. این درخواست‌ها باید به‌ صورت آدرس‌های IP باشند تا سرور قادر به پردازش آنها باشد. برای این منظور، زمانی که شما دامنه یک وب‌سایت را در موتور جستجو وارد می‌کنید، DNS این دامنه را به یک آدرس IP تبدیل کرده و برای سرورها ارسال می‌کند. تا سرور مورد نظر بتواند به درخواست‌های شما پاسخ دهد.

چرا اتصال دامنه به هاست الزامی است؟

اکنون که با مفاهیم پایه‌ای آموزش اتصال دامنه به هاست سی پنل آشنا شدید، ممکن است برایتان سؤال ایجاد شود که اصلاً چرا باید دامنه به هاست متصل شود؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانیم از فرایند دسترسی به یک وب‌سایت استفاده کنیم. همان‌طور که می‌دانید، کاربران برای بازدید از یک وب‌سایت باید IP آدرس آن را در گوگل وارد کنند. اما آز آنجایی که IP آدرس‌ها مجموعه از اعداد هستند که به‌خاطر سپردن آنها دشوار است، می‌توان از دامنه به‌جای IP استفاده کرد. در نتیجه برای اینکه کاربر بتواند با وارد کردن نام دامنه به هاست سایت شما متصل شود، باید DNS های هاست را بر روی دامنه تنظیم کنید.

نحوه اتصال دامنه به هاست سی پنل

اکنون زمان این است که دامنه‌ای که ثبت کرده‌اید را به هاست سی پنل خود متصل کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، اتصال دامنه به هاست از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که دسترسی راحت‌تر کاربران به وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن‌ های شما وابسته به این عمل است. در اینجا لازم به ذکر است که آموزش اتصال دامنه به هاست سی پنل با هاست‌های دیگر تفاوت آن‌چنانی با یکدیگر ندارند. نحوه اتصال دامنه به هاست از طریق DNSها که قبلاً با آنها آشنا شدید انجام می‌شود. برای تنظیم DNS بر روی‌هاست باید مقادیر NS مربوط به DNS سرور هاست خود را داشته باشید. به‌‌طور کلی هر هاستی دارای دو یا چند آدرس DNS است که باید آنها در دامنه تنظیم کنید. اتصال دامنه به هاست سی پنل دو حالت وجود دارد:

۱- دامنه و هاست را از یک شرکت هاستینگ خریداری کرده باشید

زمان اتصال دامنه به هاست سی پنل، اگر دامنه و هست را از یک شرکت هاستینگ خریداری کرده باشید، لازم است دامنه را به اسامی سرور هاستینگ شرکت هاستینگ خود متصل کنید. در اینجا اگر از شرکت هاستینگ فعالی دامنه و هاست را خریداری کرده باشید، اتصال دامنه به هاست توسط شرکت به‌ صورت خودکار انجام می‌شود. در غیر این صورت مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: به پنل هاستینگ مراجعه کرده و بعد از واردکردن مشخصات به داشبورد خود وارد شوید،اکنون که هاست و دامنه را از یک شرکت هاستینگ خریداری کرده‌اید لازم است تا اسامی سرور یا همان nameservers را از که از طریق ایمیل توسط شرکت هاستینگ موردنظر برای شما ارسال می‌شود را به دامنه متصل کنید.
  • مرحله دوم: بعد از انجام مراحل بالا، اکنون اسامی سرور هاستینگ را یک‌به‌یک وارد کنید. توجه داشته باشید که در هر خط فقط باید یک Nameserver وارد کرده و بعد از واردکردن نیز باید بر روی ذخیره تغییرات کلیک کنید.

۲- دامنه و هاست را از دو شرکت مجزا خریداری کرده باشید

اگر دامنه و هاست را از دو شرکت مجزا خریداری کرده باشید، برای اتصال دامنه به هاست سی پنل ابتدا باید اسامی سرور را از شرکت هاستینگ مدنظر دریافت کرده و سپس اسامی DNS را در پنل دامنه خود پیکربندی و تنظیم کنید. مدنظر داشته باشید که اگر اسامی سرور تغییر کرده باشند، وب‌سایت شما در دسترس نمی‌باشد. برای حل این مشکل باید صبر کنید تا اتصال دامنه به هاست از طرف شرکت هاستینگ انجام شود. معمولاً بعد از دو روز کاری این اتصال انجام می‌شود.
معمولاً شرکت‌های معتبر جهت مدیریت دامنه، وب‌سایتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا امکان تغییر اطلاعات مالک دامنه و تنظیمات و ثبت DNS فراهم باشد. اگر به این پنل دسترسی ندارید، از شرکت میزبان دامنه خود تقاضا کنید تا تغییرات مربوط به DNS را برای شما انجام دهند.

چگونه مطمئن شویم که اتصال دامنه به هاست سی پنل به‌خوبی انجام شده است؟

بعد از اینکه دامنه را به هاست خود متصل کردید، اکنون نوبت این است که تست کنید آیا دامنه به‌ خوبی به هاست مدنظر متصل شده یا خیر؟ برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش، استفاده از سایت www.intodns.com است. برای این کار ابتدا به سایت نوشته رفته و در کادر نمایش‌داده‌شده اسم دامنه خود را وارد و بر روی گزینه report جهت شروع بررسی کلیک کنید.

بعدازاین کار جدولی به شما نمایش داده می‌شود که اطلاعات مختلفی در آن وجود دارد. داخل ردیف Domain DNS records، دی‌ان‌اس های دامنه شما قابل‌مشاهده است. به‌ واسطه ردیف records from your nameservers می‌توانید جهت اطلاع بیشتر از DNS هایی که به طور پیش‌فرض برای اتصال دامنه به هاست استفاده شده است، استفاده کنید.

در اینجا اگر مشکلی وجود نداشته باشد، قسمت status سایت تیک سبزرنگی را به شما نمایش می‌دهد. به‌ وسیله این سایت می‌توانید به‌راحتی از ست شدن DNS بر روی دامنه مطمئن شوید. در این باره ناگفته نماند که مدت‌زمان ست شدن DNS دامنه‌های ir نسبت به دامنه‌های com کمی بیشتر است.

تست DNS سایت با استفاده از CMD

روش دیگری که می‌توانید ازآن‌ جهت اطمینان حاصل کردن از ست شدن DNS ها استفاده کنید، بهره‌گیری از CMD ویندوز است. این روش حتی از روش قبلی نیز آسان‌تر است، تنها کافی است CMD ویندوز را بازکرده و دستور ping domain.com را وارد کنید. توجه داشته باشید که در قسمت domain، باید نام دامنه خود را وارد کنید. اگر موفق به گرفتن ping که همان IP آدرس سایت است، شدید، یعنی DNS به‌خوبی ست شده و فعال است.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا آموزش اتصال دامنه به هاست سی پنل را به طور کامل در دسترس شما قرار دهیم. همان‌طور که مطالعه کردید، اولین قدم برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، انتخاب و ثبت دامنه است. دامنه همان آدرس اینترنتی وب‌سایت است که به کاربران کمک می‌کند تا به وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند. برای این که افراد بتوانند به‌ واسطه دامنه به وب‌سایت متصل شوند، باید دامنه را به هاست خریداری شده متصل کرد. اگر دامنه و هاست هر دو از یک شرکت هاستینگ خریداری شده باشند می‌توانید از پشتیبان‌های شرکت بخواهید تا عمل اتصال دامنه به هاست را برایتان انجام دهند. در غیر این صورت نیز می‌توانید از آموزشی که در این مقاله برایتان آماده کردیم استفاده کنید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *