بک‌لینک چیست و چه تأثیری در سئو سایت دارد؟

by | 1402/02/14 | وب‌سایت

اگر با سئو سایت آشنا باشید، بی‌شک کلمه بک‌لینک را بارها شنیده‌اید. اما بک‌لینک چیست و چگونه می‌توانیم به‌واسطه بک‌لینک امتیاز سئوی سایتمان را افزایش دهیم؟ در جواب این سؤال باید گفت بک‌لینک یکی از پرکاربردترین عبارت در دنیای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. بک‌لینک‌ها لینک‌های ورودی از سایر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت شما هستند. یک بک‌لینک زمانی ایجاد می‌شود که یک صفحه وب آدرس صفحه وب شما را در سایت خود به‌گونه‌ای ارائه کند که با کلیک بر روی آن آدرس به صفحه وب شما پیوند داده شود. بک‌لینک‌ها قبلاً یک مفهوم فوق‌العاده ضروری بودند، اما با تغییرات در الگوریتم‌های موتورهای جستجو، به‌ویژه گوگل، کمی از این اهمیت کاسته شده است. بااین‌حال، بک‌لینک صحیح همچنان ممکن است به رتبه‌بندی و سئوی وب‌سایت کمک کند. در ادامه به بررسی کامل سوال “بک‌لینک چیست و چه تأثیری در سئو سایت دارد؟” خواهیم پرداخت.

بک لینک

مهم‌ترین اصطلاحات در خصوص بک‌ ­لینک

بیاید بررسی دقیق و جامعه‌ای از بک‌لینک داشته باشیم! اکنون که تقریباً با بک‌لینک آشنا شدیم، و یادگرفتیم که بک‌لینک مناسب می‌تواند امتیاز سئوی سایت ما را افزایش دهد، بد نیست با مهم‌ترین اصطلاحات نیز در این زمینه آشنا شویم تا در آینده درک بهتری از بک‌لینک داشته باشیم. اصلی‌ترین اصطلاحاتی که در زمینه استفاده از بک‌لینک ممکن است با آنها روبه‌رو شوید عبارت‌اند از:

  • Link Juice

هنگامی که یک صفحه وب به صفحات داخلی یا صفحه اصلی وب‌سایت شما متصل می‌شود، به آن بک‌لینک گفته می‌شود. لینک جویس در افزایش رتبه صفحه وب و اعتبار دامنه بسیار عالی است. اگر می‌خواهید به صفحه‌ای در سایت خود لینک دهید؛ اما رتبه بالاتر آن برایتان اهمیتی ندارد، از تگ nofollow استفاده کنید.

  • Nofollow Links

همان‌طور که اشاره کردیم، لینک یک صفحه وب که با تگ nofollow در وب‌سایت دیگری قرار گرفته شده است، یک بک‌لینک juice نیست، لینک‌های Nofollow هیچ تأثیری در رتبه صفحات لینک شده ندارند و فقط برای نمایش هستند. اگر می‌خواهید به سایت‌هایی که به‌عنوان یک وب‌مستر به آنها اعتماد دارید پیوند دهید، باید از لینک‌های nofollow استفاده کنید.

  • Do-follow Links

به طور پیش‌فرض، تمامی لینک‌هایی که دارای تگ nofollow نیستند، لینک فالو محسوب شده و به‌عنوان لینک juice در نظر گرفته می‌شوند که بر روی امتیاز سئو سایت تأثیرگذار خواهند بود.

  • Linking Root Domain

عبارت Linking Root Domain به تعداد بک‌لینک‌هایی که از یک آدرس واحد به سایت شما ارجاع داده شده اشاره دارد. به‌طورکلی اگر یک وب‌سایت در هرچند باری که به وب‌سایت شما لینک داده شده باشد، همگی آنها از دید juice به‌عنوان یک بک‌لینک در نظر گرفته شده و تعداد این بک‌لینک‌ها هیچ‌گونه تأثیری بر روی سئوی سایت نخواهد داشت.

بک‌‌لینک چیست و چه تأثیری در سئو سایت دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، استفاده از بک‌لینک در کسب امتیاز سئوی سایت بسیار مؤثر است. اما قبل از اینکه به بررسی تأثیر بک‌لینک بر روی سئوی سایت بپردازیم، باید گفت تا قبل از اینکه الگوریتم‌های گوگل دستخوش تغییر شوند، استفاده از بک‌لینک‌های کم‌کیفیت نیز بر روی سئوی سایت شما بسیار مؤثر بود. اما امروزه با تغییر الگوریتم‌های گوگل و روی کار آمدن الگوریتم پنگوئن، بسیار مهم است که بک‌لینک شما از سایت‌هایی باشد که دارای رتبه مناسبی در گوگل هستند. ناگفته نماند که دریافت بک‌لینک از سایت‌هایی که دارای محتوایی مرتبط با وب‌سایت شما هستند نیز کمک بزرگی به افزایش رتبه سئوی سایتتان می‌کند. به‌طورکلی اصلی‌ترین مزیت‌های بک‌لینک عبارت‌اند از:

افزایش امتیاز سئو

بک‌لینک‌ها به‌عنوان رأی اعتماد کاربران توسط موتورهای جستجو مانند گوگل در نظر گرفته می‌شوند. از این نقطه‌نظر، می‌توانم پیش‌بینی کنیم که سایتی با رأی اعتماد بیشتر در گوگل رتبه بالاتری خواهد داشت. بک‌لینک‌ها مشابه انتشارات علمی گوگل هستند و تعداد بک‌لینک‌ها به یک وب‌سایت در اینترنت باعث افزایش اعتماد آن صفحه نزد گوگل می‌شود.

 یافته‌های یک مطالعه بر روی رتبه‌بندی بک‌لینک، ارتباط مستقیم و قابل‌توجهی بین لینک یک سایت از دامنه‌های منفرد و ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو برای آن سایت را نشان می‌دهد. بک‌لینک‌های باکیفیت رتبه سایت را در نتایج جستجوی گوگل افزایش می‌دهند. علی‌رغم تغییرات مکرر و منفی در الگوریتم گوگل، افزایش تعداد لینک‌های باکیفیت یکی از جنبه‌های مهم روش‌های سئو است و لینک بیلدینگ یکی از پیش‌نیازهای ارتقا سایت و بالابردن جایگاه گوگل شماست.

دیده‌شدن در صفحات وب به کمک بک‌لینک

موتورهای جستجو به صفحاتی که قبلاً شناسایی شده‌اند و همچنین اتصالات به صفحات تازه پیدا شده را نگاه می‌کنند. ازآنجایی‌که گوگل و سایر موتورهای جستجو بیشتر از سایر سایت‌ها از صفحات محبوب و پرطرف‌دار بازدید می‌کنند، اگر سایت شما دارای سایت یا صفحه محبوبی باشد، به‌احتمال زیاد توسط گوگل در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. البته ناگفته نماند که دسترسی خزنده گوگل به سایت شما غیرممکن نیست حتی اگر از سایت شما به سایت‌های دیگر بک‌لینک وجود نداشته باشد.

افزایش ترافیک ارجاعی

هدف از بک‌لینک‌ها راهنمایی افراد به سمت اطلاعات مفید و باکیفیت است. به همین دلیل است که می‌توان روی آنها کلیک کرد. ترافیک ارجاع زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی روی پیوندی به سایت شما از سایت دیگری کلیک کند. می‌توانید با مراجعه به بخش ترافیک ارجاع، بازدیدکنندگانی را که از طریق لینک در گوگل آنالیتیکس به سایت شما آمده‌اند مشاهده کنید. در حقیقت، شما ممکن است با ایجاد لینک در وب‌سایت‌های دیگر، ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید. ترافیک ارجاعی از سایت‌های دیگر به‌طورکلی نرخ پرش پایین‌تری دارد.

ویژگی‌های یک بک‌ لینک خوب

اکنون که قصد استفاده از بک‌لینک‌ها را دارید، بهتر است با ویژگی‌های یک بک‌لینک و خوب اثرگذار بر روی امتیاز سئو آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم، درگذشته استفاده از بک‌لینک‌های کم‌کیفیت نیز بر روی سئوی سایت شما تأثیر داشت. اما امروزه این‌گونه نیست! با انتشار الگوریتم پنگوئن، تغییرات بسیار مهمی در حوزه بک‌لینک و لینک‌سازی اتفاق افتاد که به‌طورکلی بک‌لینک‌های بی‌کیفیت را از بک‌لینک‌های مناسب جدا کرده و امتیاز را به بک‌لینک‌هایی می‌دهد که از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار باشند. برای این منظور، در ادامه به بررسی ویژگی‌های یک بک‌لینک خوب می‌پردازیم.

مرتبط بودن بک‌لینک با محتوای سایت

گوگل از پیوندهای مرتبط حمایت می‌کند؛ زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که روی آنها کلیک شود. لینک مرتبط دقیقاً چیست؟ فرض کنید یک وب‌سایت خرده‌فروشی ساعت با دو بک‌لینک از دو وب‌سایت مختلف دارید. سایت اول در مورد گربه‌ها است، درحالی‌که سایت دوم در مورد فروش باتری وسایل نقلیه است. ازآنجایی‌که ارتباط بیشتری دارد، بک‌لینک دوم از اولی ارزشمندتر است. چرا که شخصی است که در حال بازدید از یک سایت ساعت‌فروشی است، احتمال اینکه بر روی لینک سایت فروش دسته ساعت کلیک کند بیشتر است تا لینک سایت فروش ماشین.

اعتبار سایت

 بک‌لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر هستند، معمولاً نسبت به لینک‌هایی که از منابعی غیرمعتبر هستند، «اعتبار» بیشتری دارند. قدرت یک صفحه با ترافیک ارگانیک آن متناسب است. ترافیک ارگانیک به ترافیکی گفته می‌شود که با کلیک‌کردن بر روی لینک یک سایت در نتایج جستجوی گوگل به دست می‌آید. از طرف دیگر، بک‌لینک از یک سایت قابل‌اعتماد، بی شک تأثیر بیشتری بر روی امتیاز سئو خواهد گذاشت.

موقعیت لینک در صفحه سایت

انکر تکست مناسب

لینک‌هایی که در رنگ و ظاهری متفاوت در یک صفحه قرار گرفته شده‌اند، معمولاً از اعتبار بیشتری نسبت لینک‌های معمولی برخوردارند، زیرا افراد بیشتر بر روی پیوندهایی کلیک می‌کنند که به‌وضوح در همان صفحه قرار دارند. یکی از متخصصان مشهور در این زمینه ادعا می‌کند که اگر لینکی در قسمت اصلی صفحه قرار گیرد و از فونت و رنگ برای آن استفاده شود، احتمال اینکه کاربر روی آن کلیک کند بیشتر است. پس به‌طورکلی باید گفت اگر قرار است سایتی لینک سایت شما را در قسمت سایبداربگذارد، بهتر است فونت و رنگ‌های مناسب برای آن استفاده کند.

متن پیوند که به‌عنوان Anchor Text نیز شناخته می‌شود، کلمات قابل کلیکی هستند که به‌عنوان بک‌لینک عمل می‌کنند. به گفته گوگل، کلماتی که لینک روی آنها قرار می‌گیرد، در رتبه‌بندی تأثیر دارد. بااین‌حال، تحقیقات نشان داده است که ارتباط قابل‌توجهی بین محتوای لینک و رتبه سایت دریافت لینک وجود ندارد؛ بنابراین، با وجود ارتباط آن، متن پیوند به‌اندازه سایر متغیرهای رتبه‌بندی حیاتی نیست. یک استراتژی قابل‌اجرا، انتخاب متن مناسب بر اساس تحقیقات کلیدواژه است.

نحوه ایجاد بک‌لینک برای وب‌سایت

اگرچه تولید یک محتوای خوب و باکیفیت می‌تواند به‌خودی‌خود توجه مدیران دیگر سایت را به خود جلب کند، اما برای سرعت‌بخشیدن به این مسئله و افزایش امتیاز سئو از راه بک‌لینک، بد نیست خودتان هم دست‌به‌کار شده و فعالیت‌هایی را انجام دهید.

پست مهمان

در قدم اول می‌توانید از سایت‌هایی که از نویسنده مهمان استقبال می‌کنند استفاده کنید. برای این سایت‌ها مطالب با کیفیتی را بنویسید و سپس آدرس سایتتان را درون محتوای مربوطه قرار دهید تا دیگران با کلیک‌کردن بر روی آن، به سایت شما وارد شوند.

استفاده از صفحات خراب دیگر سایت‌ها

یکی دیگر از استراتژی‌های ایجاد لینک، جستجوی سایت‌هایی با موضوعات مشابه با موضوع شما و یافتن صفحات گمشده یا صفحات خراب سایت‌های مدنظر است. سپس، به‌عنوان یک حرکت دوستانه، یک مقاله مناسب برای آن صفحه بنویسید و به مدیریت آن وب‌سایت ایمیل بزنید. آنها را از مشکل ایجاد شده آگاه بسازید و از آنها بخواهید تا لینک وب‌سایت شما را درون سایتشان قرار دهند.

ریپورتاژ آگاهی

از دیگر روش‌های مهم که معمولاً کارشناسان سئو به آن توجه می‌کنند، انتشار ریپورتاژ آگاهی است. با استفاده از این روش شما می‌توانید محتوایتان را در سایت‌ها و رسانه‌های پرمخاطب منتشر کرده و برای چند انکر تکست مهم آن بک‌لینک بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ کاملی برای سؤال “بک‌لینک چیست و چه تأثیری در سئو سایت دارد؟” ارائه دهیم. همان‌طور که مطالعه کردید، بک‌لینک‌ها نقش بسیار مهمی در رتبه‌بندی سایت داشته و باعث افزایش بازدید سایت می‌شود. یک بک‌لینک باکیفیت دقیقاً مشابه رأی مثبت به محتوا و کیفیت وب‌سایت است که در نتیجه هرچقدر تعداد بیشتری از این بک‌لینک‌ها را دریافت کنید، رتبه سایت شما در گوگل بیشتر افزایش می‌یابد. در این مقاله همچنین با انواع روش‌های ساخت بک‌لینک نظیر ریپورتاژ آگاهی، استفاده از صفحات خراب دیگر وب‌سایت‌ها و پست مهمان آشنا شدیم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *