تفاوت قالب‌های آماده با قالب‌های اختصاصی چیست؟

by | 1402/02/26 | طراحی سایت

تفاوت قالب‌های آماده با قالب‌های اختصاصی چیست؟ برای راه‌اندازی یک وب‌سایت بهتر است از قالب‌های آماده استفاده کنیم یا قالب‌های تخصصی؟ اگر در ابتدای راه هستید و قصد راه‌اندازی وب‌سایت را دارید، می‌توانید از قالب‌های مختلفی برای راه‌اندازی یک وب‌سایت مناسب استفاده کنید. شما می‌توانید سایتی را با قالب‌های آماده طراحی کرده و هزینه کمتری را بپردازید، یا اینکه از قالبی تخصصی و متناسب با برندتان استفاده کنید. اکنون ممکن است سؤال برایتان ایجاد که قالب تخصصی بهتر است یا آماده؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت هرکدام از این دو روش مزایا و معایبی که دارند برای آشنایی بیشتر شما، در ادامه به بررسی کامل تفاوت قالب‌های آماده با قالب‌های اختصاصی وب‌سایت خواهیم پرداخت.

تفاوت قالب‌های آماده با قالب‌های اختصاصی

روش‌های راه‌اندازی وب‌سایت

همان‌طور که اشاره کردیم، برای اینکه سایتی را راه‌اندازی کنیم، دو روش وجود دارد. یکی استفاده از قالب‌های آماده که با نام اختصاصی CMS شناخته می‌شوند و دومی استفاده از روش‌های طراحی اختصاصی برای طراحی وب‌سایت است. در این روش سایت از پیش وجود نداشته و صرفاً برای برند موردنظر طراحی و کدنویسی می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از قالب‌های آماده، وب‌سایت خود را در زمان کمتری راه‌اندازی کنید. ناگفته نماند که این دو روش اساساً از نظر برنامه‌نویسی، کدنویسی و طراحی متفاوت هستند، اما ممکن است تا حد زیادی از نظر ظاهر مشابه هم باشند. به‌عبارت‌دیگر، وقتی به سایت‌هایی با قالب آماده یا سایت‌های کدنویسی شده نگاه می‌کنید، نمی‌توانید تشخیص دهید که از کدام یک از روش‌ها برای ایجاد این سایت استفاده شده است. برای پی‌بردن به این قضیه می‌توانید آدرس سایت مربوطه را در سایت builtwith وارد کرده تا نسبت به قالب و زبان‌های برنامه‌نویسی شده آن اطلاعات کاملی را به دست آورید.

آنچه که از اهمیت زیادی برخوردار است این است که ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه نوع سایتی را می‌خواهید ایجاد کنید. آیا می‌توانید برای یک وب‌سایت تجاری یا یک وب‌سایت خرده‌فروشی طراحی کنید؟ برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است سبک اساسی یکسانی داشته باشند، اما از نظر مشخصات به طور قابل‌توجهی متفاوت هستند و بویژگی‌ها و امکانات مختلفی نیاز دارند. در ادامه به بررسی کامل مزایا و معایب طراحی وب‌سایت با قالب آماده و تخصصی می­پردازیم.

طراحی سایت با استفاده از قالب‌های آماده

درواقع وب‌سایت‌هایی که از قالب‌های آماده استفاده می‌کنند، از قبل طراحی و آماده شده‌اند. به عبارتی، آنها پیش‌ساخته هستند و شما می‌توانید در عرض چند ساعت این وب‌سایت را روی‌هاست محلی با هاست اصلی نصب کنید. به‌عبارت‌دیگر می‌توان ادعا کرد که سایت‌هایی با قالب از پیش تعیین شده یا وردپرس دارای تنوع زیادی در طراحی هستند و از طرف دیگر هزینه ارزانی دارند و اگر در ابتدای راه هستید و نیاز دارید می‌توانید برای هر کسب‌وکار یک وب‌سایت بسازید. یا اگر محصولی برای ارائه دارید، می‌توانید از این قالب‌های آماده استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت  این روش نیز این است که هر شخصی بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی می‌تواند با استفاده از این قالب‌ها، سایت خود را به‌راحتی راه‌اندازی کند.

طراحی سایت با استفاده از قالب‌های آماده دارای مزایای مختلفی است که به همین دلیل امروزه بسیاری از کسب‌وکارها از قالب‌های آماده برای راه‌اندازی سایتشان استفاده می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین این مزایا نیز می‌توان به هزینه کمتر، تنوع بالا و غیره اشاره کرد که در ادامه توضیحاتی در خصوص مزیت‌های قالبت آماده ارائه خواهیم کرد.

۱- صرفه‌جویی در زمان

استفاده از قالب‌های آماده برای طراحی وب‌سایت برای کاربر باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و به هرکسی اجازه می‌دهد تا وب‌سایت خود را در عرض چند ساعت بدون هیچ تجربه خاصی بسازد. البته ناگفته نماند که برای طراحی این قالب‌ها قبلاً زمانی زیادی صرف شده است. اما ازآنجایی‌که کاربرد تنها در چند ساعت می‌تواند این قالب‌ها را بر روی‌هاست پیاده کرده و سایت خود را بالا بیاورد، باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

۲- قیمت کمتر

از دیگر مزایای طراحی سایت وردپرسی، هزینه و قیمت پایین آن است. کاربر ممکن است وب‌سایت خود را با استفاده از قالب‌های آماده و با کاهش هزینه قابل‌توجهی ایجاد کند و حتی برخی از سازمان‌ها طرح‌های آماده را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. دلیل اصلی قیمت پایین این نوع قالب­ها نیز تعداد بالای آنها و البته فروش زیادی است که این نوع قالب‌ها دارند.

۳- تنوع بالا

اگر بخواهید وب‌سایتی را با استفاده از قالب‌های آماده راه‌اندازی کنید، هزاران قالب در سطح وب به طور رایگان موجود است که می‌توانید باتوجه‌به سلیقه‌تان، یکی از آنها را برای راه‌اندازی وب‌سایت مدنظر انتخاب کنید. تنوع بالای قالب‌های آماده یکی دیگر از مزیت‌هایی است که سبب شده تا افراد در ابتدای راه‌اندازی سایت خود از این نوع قالب‌ها استفاده کنند.

معایب طراحی سایت با استفاده از قالب‌های آماده

همان‌طور که اشاره کردیم، اگرچه استفاده از قالب‌های آماده از مزایای مختلفی برخوردار است، اما بهره‌گیری از این روش معایبی را نیز به دنبال دارد که به همین دلیل، معمولاً کسب‌وکارهای بزرگ تلاش می‌کنند تا از قالب‌های تخصصی برای طراحی سایت خود استفاده کنند. ازجمله اصلی­ترین معایب قالب‌های آماده عبارت‌اند از:

۱- امنیت

اولین مشکلی یا عیبی که می‌توان از قالب‌های آماده گرفت، امنیت پایین این قالب‌ها است. کاملاً مشخص است که سایت‌هایی با قالب آماده از امنیت کمتری نسبت به سایت‌هایی که در طراحی خود از قالب‌های تخصصی استفاده کرده‌اند، برخوردارند. در طراحی قالب‌های آماده کدهای غیراصولی بسیار است که در آینده قطعاً مشکل‌زا خواهد بود. همچنین ازآنجایی‌که قالب‌های آماده رایگان معمولاً بدون لایسنس هستند، هیچ‌کدام از امنیت قابل‌قبولی برخوردار نیستند که به همین دلیل، بهتر است این نوع قالب‌ها را از سایت‌های معتبر خریداری کنید.

۲- کدهای غیراستاندارد

ازآنجایی‌که قالب‌های آماده معمولاً به طور رایگان در دسترس افراد قرار گرفته می‌شوند، معمولاً در حین کدنویسی آن‌چنان به ساختار دستورات توجه خاصی نمی‌شود. همچنین ازآنجایی‌که در طراحی این نوع قالب‌ها تغییراتی که در آینده توسط کاربر اعمال می‌شود نیز مدنظر برنامه‌نویس است، به‌ناچار کدهای زیادی نوشته می‌شود که از لحاظ سئو و دیگر ملاک‌ها کاملاً غیراصولی است.

۳- سرعت پایین

از معایب قالب‌های آماده می‌توان به‌سرعت پایین آنها اشاره کرد. معمولاً در وب‌سایت‌هایی که با قالب‌های آماده طراحی شده‌اند سرعت لود و بالا آمدن سایت به‌شدت پایین است که اصلی‌ترین دلیل آن نیز کدنویسی‌های بسیاری که به شما بیشتر آنها نیازی نخواهید داشت.

۴- قالب‌های تکراری

اگر به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی هستید و می‌خواهید در سطح وب  متمایز باشید، قطعاً قالب‌های آماده گزینه خوبی برای سایت شما نمی‌باشند. همان‌طور که اشاره کردیم، قالب‌های آماده به طور رایگان در دسترس افراد قرار گرفته می‌شوند که ممکن است یک قالب توسط ده‌ها نفر خریداری شده و استفاده شود. پس ممکن است سایت‌های دیگری در سطح وب  مشابه سایت شما باشند.

طراحی سایت با استفاده از قالب تخصصی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، طراحی سایت اختصاصی کاملاً انحصاری و برای کارفرمای منتخب توسعه و کدنویسی شده است، و کاملاً منحصربه‌فرد و متمایز بوده و مطابق باسلیقه خود کاربر ساخته شده است. نمونه اولیه یا نمونه­های اولیه برای طراحی وب‌سایت اختصاصی توسعه می‌یابد و سپس ظاهر و طراحی وب‌سایت تولید و نهایی می‌شود و در این مرحله سایت توسط مشتری بررسی می‌شود. اگر مشتری طرح، رنگ و ظاهر کار را تأیید، برنامه‌نویسان فرایند طراحی و کدنویسی را شروع می­کنند.

در واقع، یک وب‌سایت با کدنویسی اختصاصی این مزیت را دارد که کار شما را کاملاً اصیل و متمایز می‌کند و می‌توانید مطمئن باشید که سایت دیگری در سطح وب مشابه سایت شما نیست. هنگامی که کار برنامه‌نویسی به پایان رسید، تیم موردنظر باید وب‌سایت را راه‌اندازی و آزمایش کند، مشکلات و خرابی‌ها را در صورت بروز شناسایی کند و در صورت عدم وجود مشکل در وب‌سایت، آنها را برطرف کند. ازجمله اصلی‌ترین مزیت‌های طراحی سایت با قالب اختصاصی عبارت‌اند از:

طراحی یونیک

سایت‌هایی که با کدنویسی اختصاصی راه‌اندازی شده‌اند کاملاً یونیک بوده و در سطح وب مشابه آنها پیدا نمی‌شود چرا که این سایت موردنظر سلیقه کارفرما بوده و صرفاً برای کارفرمای مدنظر طراح می‌شود.

طراحی جذاب

زمانی که از قالب‌های آماده برای طراحی وب‌سایت استفاده می‌کنید، نمی‌توانید آن‌چنان تغییراتی را در شکل و ظاهر قالب ایجاد کنید. شما فقط قادر هستید از میان قالب‌های آماده، یکی را انتخاب و بر روی‌هاست خود پیاده‌سازی کنید. اما طراحی سایت با قالب‌های تخصصی کاملاً باتوجه‌به خواسته شما انجام می‌شود. طراحی‌های تخصصی متناسب با کسب‌وکار شما بوده و معمولاً از ظاهری خاص برخوردارند.

اضافه‌کردن امکانات

نکته مهم در خصوص وب‌سایت‌های سفارشی این است که کارفرما ممکن است در هرزمان حتی پس از بارگیری کامل وب‌سایت و تکمیل پروژه‌های لازم، ویژگی‌های جدیدی را به وب‌سایت مربوطه اضافه کند و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود ندارد. شما می­توانید بعد از اتمام طراحی نیز هرگونه تغییراتی که مدنظر دارید را اعمال کنید.

امنیت بیشتر

از دیگر مزیت‌های سایت‌های اختصاصی، امنیت بیشتر این نوع وب‌سایت‌ها است.  در طراحی این نوع سایت‌ها از کدهایی کاملاً اختصاصی استفاده شده که در نتیجه همین مسئله نیز باگ کمتر و امنیت بیشتر وب‌سایت را به دنبال دارد. در طراحی این نوع سایت­ها حتی ممکن است تیم طراحی امنیت سایت شما را نیز برعهده بگیرد.

معایب قالب‌های اختصاصی

اکنون که با تفاوت قالب‌های آماده با قالب‌های اختصاصی آشنا شدیم، بد نیست بررسی کوتاهی از معایب قالب اختصاصی نیز داشته باشیم. در این خصوص باید گفت برای راه‌اندازی وب‌سایت‌هایی که قرار است بازدید زیادی را در ماه داشته باشند، یا اینکه برای داشتن یک وب‌سایت ایمن و با سرعت بالا، بهتر است از قالب‌های اختصاصی استفاده کنید. قالب‌های اختصاصی نسبت به قالب‌های آماده مزیت‌های بیشتری دارند. بااین‌وجود دوتا از مواردی که می‌توان از آنها به‌عنوان معایب قالب اختصاصی یادکرد، زمان بر بودن طراحی این نوع وب‌سایت‌ها و البته هزینه آنها است. طراحی صفر تا صد یک سایت اختصاصی بی شک نیازمند زمان زیادی است. همچنین ازآنجایی‌که قالب وب‌سایت شما قرار است به طور کامل از صفر تا صد برای متناسب با وب‌سایت شما طراحی شود، هزینه بیشتری را نسبت به راه‌اندازی وب‌سایت با قالب‌های آماده به دنبال دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ کاملی برای سؤال “تفاوت قالب‌های آماده با قالب‌های اختصاصی چیست؟” ارائه دهیم. همان‌طور که اشاره کردیم، برای راه‌اندازی یک وب‌سایت شما می‌توانید از دو روش، یعنی استفاده از قالب‌های آماده یا قالب‌های اختصاصی استفاده کنید. در این مقاله همچنین یادگرفتیم که استفاده از قالب‌های تخصصی به دلیل امنیت بیشتر، سرعت بالاتر در هنگام لود شدن، طراحی بهتر و جذاب و…، نسبت به قالب‌های آماده گزینه بهتری است.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *