حافظه کش وب­ سایت چیست و چه کاربردی دارد؟ – اهمیت حافظه کش وب سایت‌

by | 1401/12/13 | وب‌سایت

حافظه کش وب سایت چیست و چرا بهتر است این حافظه را فعال کنیم؟ معمولاً کاربران وب­‌سایتی را که از سرعت مناسب برخوردار نباشد در همان دقایق اول ترک می­‌کنند که همین قضیه نیز تا حد زیادی بر روی امتیاز سئو تأثیر منفی می‌­گذارد. برای حل این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد که بهترین آن‌ها، فعال‌کردن حافظه کش وب­ سایت است. برای اینکه درک بهتری از حافظه کش داشته باشید، از مثالی ساده استفاده می‌­کنیم.

زمانی که شما آدرس یک وب­‌سایت را در مرورگر وارد کرده و دکمه جستجو را می­‌زنید، درخواست شما به سرور ارسال و سرور بعد از پردازش، اطلاعات مهم وب­‌سایت را از قبیل کدهای html  و css، اسناد مختلف و غیره را در دسترس شما قرار می‌­دهد. عملیات پردازش و پاسخ به درخواست کاربر برای سرور زمان­‌بر است. حال اگر بتوانیم از وب‌­سایت یک نسخه کپی تهیه کرده و در دسترس کاربران قرار دهیم، بی‌­شک سرعت دسترسی و سرعت سایت تا حد زیادی افزایش خواهد یافت. حافظه کش دقیقاً این کار را انجام می‌­دهد!

حافظه کش­ به معنی ذخیره‌سازی اطلاعات در مکانی موقت برای استفاده مجدد کاربران در آینده است. اگر کاربر برای اولین‌بار از وب­‌سایت شما بازدید کند، فرایند ارسال درخواست به سمت سرور به طور کامل طی می­‌شود. اما اگر شما حافظه کش را فعال کرده باشید، دفعات بعدی که کاربر قصد مشاهده وب‌سایت شما را دارد، نسخه کپی از داده‌ها که توسط حافظه کش تهیه شده در دسترس او قرار گرفته می‌­شود. با این کار ترافیک بار سرور نیز کاهش می‌­یابد. در چنین شرایطی برای اتصال کاربر به صفحه خواسته شده دیگر نیاز نیست که فایل‌های وب­‌سایت از اول دانلود و جمع‌آوری شوند، چرا که نسخه کپی که از قبل توسط حافظه کش آماده شده، کار را راه می‌­اندازد.

بعد از بروز رسانی محتوای صفحه، حافظه کش سایت چه می­‌شود؟

اکنون که با حافظه کش سایت آشنا شدید، ممکن است برایتان سؤال شود که اگر محتوای یک صفحه بروز رسانی شود، چه بلایی بر سر حافظه کش می­‌آید؟ ازآنجایی‌که حافظه کش از صفحاتی که کاربر بازدید کرده برای بازدید دوباره او نسخه کپی تهیه می‌­کند، کاملاً منطقی است که افراد به این فکر کنند که آیا محتوای به‌روزرسانی شده از حافظه کش جا می­‌مانند و دیگر به کاربر نمایش داده نمی­‌شوند؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت سیستم‌های کش فقط بر روی فایل‌های HTML مانور نمی­‌دهند. بلکه این نوع سیستم‌ها در صورت لزوم، حافظه کش را خالی کرده و دوباره بازسازی می‌­کنند. در نتیجه زمانی که شما محتوای صفحات وب­‌سایتتان را به‌روزرسانی می­‌کنید، سیستم کش فعال شده بر روی سایت به طور خودکار نسخه به­‌روز شده آن صفحه را کش می‌کند.

اهمیت فعال‌سازی حافظه کش وب سایت

وب‌سایت‌هایی که در صفحات اول گوگل قرار گرفته می­‌شوند گاهی اوقات در یک ماه میلیون­‌ها بار مشاهده می­‌شوند. این در حالی است که هر بار سرور وب­‌سایت باید محاسبه پیچیده­ای را برای نشان‌دادن صفحات وب­‌سایت به کاربران انجام دهد. در این فرایند سرور باید آخرین پست را بازیابی کرده، هدر و فوتر وب­‌سایت را مطابق با کدهای نوشته شده ساخته و دیگر فایل‌ها را برای نمایش به کاربر بازیابی کند. انجام تمامی این مراحل زمان­‌بر بوده و باعث می‌­شود تا لود شدن صفحات با تأخیر انجام شود. اما زمانی که حافظه کش فعال می­‌شود، سرور دیگر این محاسبات را انجام نمی‌­دهد، بلکه فقط نتیجه نهایی را به‌خاطر سپرده و به کاربران نمایش می­‌دهد. با این کار سرعت بارگذاری صفحات تا حد زیادی افزایش می‌­یابد.

علاوه بر این، کش کردن ­سایت باعث کاهش درخواست‌های HTTP و در نتیجه کاهش بار ترافیک سرور نیز می­‌شود. ناگفته نماند که در صورت فعال‌بودن حافظه کش، وب­‌سایت از پهنای باند کمتری برای لود کردن و نمایش صفحات استفاده می­‌کند که همین امر سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات و در نتیجه رضایت بیشتر کاربران می­‌شود.

انواع حافظه کش وب ­‌سایت

حافظه کش بسته به این‌که نسخه کپی شده ­وب­‌سایت در کجا ذخیره می‌­شد به دودسته کش سمت مرورگر و کش سمت سرور تقسیم می­‌شود.

۱- کش سمت مرورگر

زمانی که کاربر از وب­‌سایتی دیدن می‌­کند، فایل‌های HTML، جاوا اسکریپت و تصاویر در مرورگر کاربر ذخیره می­‌شوند. در کش سمت مرورگر زمانی که کاربر قصد مشاهده مجدد یک وب­‌سایت را داشته باشد، از اطلاعات ذخیره شده استفاده و صفحات موردنظر را به کاربر نمایش می­‌دهد. به عبارتی این نوع کش زمانی کاربرد دارد که کاربر بخواهد از وب‌­سایتی که قبلاً از آن دیدن کردن مجدد بازدید کند.

۲- کش سمت سرور

کش سمت سرور چگونه عمل می­‌کند؟ عملکرد این کش نیز تا حدی مشابه کش سمت مرورگر است. اما در کش سمت سرور اطلاعات گفته شده در سرور ذخیره می­‌شوند نه مرورگر! همچنین تفاوت دیگری که بین این نوع حافظه کش وجود دارد حجم ذخیره‌سازی اطاعات است. کش سمت سرور اطلاعات بیشتری را می­‌تواند درون سرور ذخیره کند. در این نوع کش سه نوع ذخیره‌سازی اصلی داریم که عبارت‌اند از کش تمام صفحه(Caching Full-Page)، کش آبجکت‌­ها (Object Caching) و کش فرگمنت (Fragment)

کش تمام صفحه برای صفحاتی مناسب است که ترافیک زیادی دارند، چرا که این نوع کش تمام داده‌های صفحه را ذخیره می­‌کند که نتیجه ترافیک زیادی از روی صفحه موردنظر و سرور اصلی برداشته می‌­شود. از کش آبجکت ها نیز برای ذخیره‌سازی اِلِمان های خاص استفاده می‌­شود که از کاربرد های مختلفی برخوردار است. کش فرگمنت نیز دقیق مشابه کش آبجکت ها عمل می‌کند، با این تفاوت که این نوع کش بخش های مهم‌تری از صفحات وب­‌سایت را نظیر ابزارک‌ها و اکستنشن‌ها را ذخیره می­‌کند.

نحوه فعال‌سازی حافظه کش

چگونه حافظه کش وب سایت را فعال کنیم؟ برای فعال‌سازی حافظه کش در سایت‌های وردپرسی دو روش وجود دارد. روش اول ادیت فایل­‌های اصلی وب­‌سایت است که باید کدهای لازم را درون آنها قرار دهید. این روش اگرچه در مدت‌زمان کمتری انجام می‌­شود، اما از ریسک بالایی برخوردار است، چرا که دست‌کاری فایل‌های مهم ­­وب­‌سایت ممکن است باعث به‌هم‌ریختن اطلاعات و در نتیجه اختلال در عملکرد وب­‌سایت شود. روش دوم استفاده از افزونه‌­های کش وردپرس است که به‌راحتی می‌­توانید به‌واسطه آنها حافظه کش وب سایت را فعال کنید. برای راحت­‌تر کردن کار شما، در ادامه سه نمونه از بهترین افزونه‌های کش وردپرس را معرفی می‌­کنیم.

  • افزونه W3 Total Cache

برای فعال‌کردن حافظه کش وب­‌سایت، بهترین افزونه، افزونه W3 Total Cache است. به‌واسطه این افزونه می­‌توانید تمامی حالات کش را از تمام صفحه گرفته تا حالت فرگمنت بر روی وب­‌سایت فعال کنید.

  • افزونه WP Super Cache

افزونه WP Super Cache از دیگر افزونه‌های کش وردپرس است که از شیوه‌های منحصربه‌فردی برای کش کردن وب‌­سایت استفاده می‌­کند. این افزونه از سه حالت کش تخصصی، ساده و WP-Cache برای کش سایت استفاده می‌­کند. در حالت کش تخصصی از روش Apache mod_rewrite برای کش کردن سایت استفاده بهره می­‌برد. در حالت ساده نیز با کدهای PHP فایل­‌های استاتیک را ارائه و در حالت WP-Cache نیز از کش کردن صفحات کاربران قبلی برای افزایش سرعت وب­‌سایت استفاده می­‌کند.

  • افزونه Autoptimize

افزونه Autoptimize بیشتر بر روی کد­های سایت، یعنی کدهای CSS و Javascript تمرکز دارد. کار با این افزونه راحت­‌تر از گزینه‌های قبلی است که به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

حافظه کش وب سایت

تأثیر فعال‌سازی حافظه کش وب سایت بر روی سئو

همان‌­طور که اشاره کردیم، اصلی‌ترین مزیت فعال‌سازی کش وب­‌سایت، افزایش سرعت بارگذاری صفحات است. در نتیجه ازآنجایی‌که سرعت وب­‌سایت یکی از عوامل مهم مدنظر موتورهای جستجو است، درنتیجه فعال‌سازی کش وب­‌سایت بر روی سئو سایت تأثیر بسیاری خواهد داشت.

جمع‌­بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ دقیقی را برای سؤال حافظه کش وب سایت چیست ارائه دهیم. همان­طور که اشاره کردیم، فعال‌سازی حافظه کش بر روی سرعت بارگذاری صفحات تأثیری بسیاری دارد. عملکرد این سیستم به گونه است که از صفحاتی که قبلاً کاربر نمایش کرده جهت نمایش مجدد او، کپی دریافت می‌­کند. در نتیجه زمانی که کاربرد قصد مشاهده مجدد وب­‌سایت را دارد، فایل‌های کپی شده در دسترس او قرار گرفته می‌­شوند. با این کار بار ترافیکی سرور نیز کاهش می­‌یابد. در این مقاله همچنین یاد گرفتیم که برای فعال‌سازی حافظه کش در وب‌سایت‌های وردپرسی می‌­توانیم از سه افزونه W3 Total Cache، WP Super Cache و Autoptimize استفاده کنیم.

2 Comments

  1. سلمان محمدی

    درود چجوری میتونیم کش سایت رو پاک کنیم؟

    Reply
    • محمدرضا زمانی

      درود بر شما
      هر افزونه‌ٔ کش یه بخش برای خالی کردن کش اون صفحه یا کل سایت داره. معمولا تحت عنوان Clear Cache یا Purge All و… می‌تونید پیدا کنید این گزینه‌ها رو…

      Reply

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *