محاسبات ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

by | 1402/02/23 | هاست و سرور

محاسبات ابری چیست؟ بی‌شک کلمه رایانش ابری یا کلود کامپیتینگ یکی از کلماتی است که این روزها زیاد شنیده‌اید. رایانش ابری که در زبان لاتین تحت عنوان Cloud computing شناخته می‌شود، یک اصلاح کلی برای هر چیزی است که شامل ارائه خدمات میزبانی شده از طریق اینترنت باشد. به زبانی ساده‌تر، برای ارائه نوآوری سریع‌تر و منابع انعطاف‌پذیر، رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی از جمله سرورها، ذخیره‌سازی، پایگاه‌های داده، شبکه، نرم‌افزار، تجزیه‌وتحلیل و ارتباطات از طریق اینترنت است. هزینه‌های جاری شرکت شما ممکن است با استفاده از محاسبات ابری کاهش یابد، زیرا شما معمولاً فقط برای خدمات ابری که واقعاً استفاده می‌کنید پرداخت می‌کنید. علاوه بر این، یک سیستم مبتنی برابر از زیرساخت‌ها به طور مؤثرتری استفاده می‌کند و امکان مقیاس‌بندی آسان‌تر را برای پاسخگویی به تقاضاهای در حال تغییر کسب‌وکار و سازمان فراهم می‌کند.

محاسبات ابری

رایانش ابری

اگر بخواهیم کمی بیشتر درباره رایانش ابری توضیح دهیم، باید گفت رایانش ابری بدان معنی است که نرم‌افزار توسط منبع آن ارائه می‌شود و هر عملیات مرتبط به یک مکان خارجی منتقل می‌شود. با ورود به این سیستم با استفاده از هر دستگاه متصل به اینترنت، کاربران می‌توانند به برنامه‌ها و داده‌ها دسترسی داشته باشند و به‌جای ذخیره‌شدن بر روی یک هارددیسک، اکنون برنامه‌ها خارج از سایت میزبانی می‌شوند و در یک شبکه جهانی از مراکز داده ایمن نگهداری می‌شوند. در نتیجه، قدرت محاسباتی افزایش می‌یابد، اشتراک‌گذاری داده‌ها و همکاری ساده‌تر می‌شود و همچنین می‌توان از تلفن‌های همراه برای دسترسی به اطلاعات بدون توجه به موقعیت مکانی کاربر استفاده کرد.

مزایای رایانش محاسبات ابری چیست؟

اکنون که تقریباً با رایانش ابری آشنا شدیم، بد نیست بررسی کوتاهی از مزایای رایانش ابری داشته باشیم! در این باره باید گفت در مقایسه با روش‌های مرسوم سازمان‌ها برای استقرار فناوری اطلاعات، رایانش ابری اساساً متفاوت است. باتوجه‌به مزایای آن، بسیاری از شرکت‌ها به رویکرد محاسبات ابری برای افزایش خدمات خودروی آورده‌اند. در ادامه به بررسی کامل مزایای رایانش ابری می‌پردازیم.

افزایش سرعت

اولین مزیتی که می‌توان از محاسبات ابری نام برد، افزایش سرعت است. همان‌طور که می‌دانید، راه‌اندازی و نصب سرویس‌های ابری بسیار سریع و در مدت‌زمان کمتری انجام می‌شود. همچنین ناگفته نماند که به دلیل انعطاف بالای رایانش ابری، در صورت هرگونه تغییر در کسب‌وکار و نیازهای شما، افزایش و کاهش سرویس‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

هزینه کمتر

کاهش هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای محاسبات ابری است که جذابیت آن را برای سازمان‌ها افزایش می‌دهد. با استفاده از سیستم ابری، نیازی به خرید سخت‌افزار و سرورهای گران‌قیمت، راه‌اندازی مکانی با سیستم خنک‌کننده مناسب، پرداخت قبوض برق نجومی، یا استخدام متخصصان فناوری اطلاعات برای نگهداری و پشتیبانی سخت‌افزار نیست.

امنیت بالا

از دیگر مزیت‌های رایانش ابری، می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد! بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ابری مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها، ابزارها و کنترل‌ها را ارائه می‌دهند که وضعیت امنیتی سیستم شما را بهبود می‌بخشد و از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت شما در برابر خطرات احتمالی محافظت می‌کند.

  • مقیاس‌پذیری بالای

خدمات رایانش ابری همچنین مشتریان را قادر می‌سازد تا تخصیص منابع خود را در هر لحظه تغییر دهند. به‌طوری‌که هیچ مشکلی در پردازش وجود نداشته باشد، سرویس رایانش ابری به طور خودکار پهنای باند را افزایش می‌دهد، زیرا سایت از منابع بیشتری استفاده می‌کند.

  • عملکرد بهتر

سرویس رایانش ابری در یک مرکز داده ایمن و قابل‌توجه اداره می‌شود و اغلب به‌روز می‌شود. خدمات شما به لطف این ارتقا با حداکثر سرعت و کارایی خود به کار خود ادامه خواهد داد.

زندگی قبل از رایانش ابری چگونه بود؟

اکنون که بیشتر با رایانش ابری آشنا شده‌اید، ممکن است برایتان سؤال باشد که زندگی قبل از رایانش ابری به چه صورت بوده است؟ در این باره باید گفت برای کارمندان جوان ممکن است تصور دوره‌ای که دسترسی به سیستم‌های شرکت، ارتباطات و داده‌ها به پایانه‌ای که به سایر رایانه‌های اطراف کسب‌وکار متصل شده بود محدود شود، دشوار باشد. آن زمان، این نرم‌افزار باید به‌صورت دستی بر روی هر کامپیوتر نصب و داده‌های شرکت در یک فضای بزرگ نگهداری می‌شوند که برای جلوگیری از گرمای بیش از حد نیاز به تهویه مناسب داشت. در آن زمان ازبین‌رفتن یک دستگاه یا خرابی در هر یک از بخش‌ها می‌توانست فاجعه‌ای بزرگی را ایجاد کند. اما بعد از روی کار آمدن محاسبات ابری، بسیاری از ویژگی‌های بد را حذف یا آنها را نسبت به گذشته ساده‌تر کرد. در ادامه بیشتر با محاسبات ابری آشنا می‌شوید.

مدل‌های مختلف رایانش ابری

اگر بخواهیم رایانش ابری را دسته‌بندی کنیم، باید گفت ابرها انواع مختلفی دارند که هرکدام با دیگری متفاوت است. به‌طورکلی رایانش ابری به سه دسته عمومی، ترکیبی و خصوصی تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی کامل آنها می‌پردازیم.

  • ابر عمومی

ابرهای عمومی در سرورها و فضای ذخیره‌سازی متصل به اینترنت خدمات خود را ارائه می‌دهند. این ابرها توسط شرکت‌های خارجی که مسئولیت کلیه سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و زیرساخت‌های عمومی را بر عهده دارند، کنترل و مدیریت می‌شوند. کاربران می‌توانند برای دسترسی به این خدمات از حساب‌هایی استفاده کنند که معمولاً برای همه قابل‌دسترسی است.

  • ابر خصوصی

ابرهای خصوصی در دسترس مشتریان منتخب (معمولاً مشاغل یا سازمان‌ها) قرار می‌گیرند. یک سرویس رایانش ابری می‌تواند در مرکز داده یک کسب‌وکار قرار گیرد. در یک شبکه خصوصی، چندین سرویس محاسبات ابری خصوصی ارائه می‌شود. ابرهای خصوصی می‌توانند توسط مشاغل، کالج‌ها و سایر سازمان‌ها برای استفاده انحصاری میزبانی شوند. وقتی آنها این کار را انجام می‌دهند، آنها هستند که زیرساخت ابری زیرین را کنترل می‌کنند و آن را در جای دیگری میزبانی می‌کنند.

  • ابر ترکیبی

 ابرهای ترکیبی همان‌طور که از نامشان پیداست، شامل خدمات عمومی و خصوصی هستند. کاربر با این نوع معماری آزادی بیشتری دارد که به بهینه‌سازی زیرساخت و امنیت او نیز کمک می‌کند. سازمان‌ها اغلب از ابرهای خصوصی برای وظایف حیاتی و از ابرهای عمومی برای پاسخگویی به تقاضای محاسباتی فزاینده استفاده می‌کنند. آنها اغلب داده‌ها و برنامه‌ها را به طور خودکار تغییر می‌دهند. اکنون سازمان‌ها بدون اینکه امنیت و زیرساخت فعلی خود را کنار بگذارند، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

چند ابری چیست؟

چند ابری اصولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان‌ها از ابرهای متعدد چندین شرکت استفاده می‌کنند. این شرایط مزایای بسیار زیادی را به دنبال دارد چرا که درواقع استفاده از چندین شرکت مختلف ارائه‌دهنده رایانش ابری بدین معنا است که افراد می‌توانند ویژگی‌ها و عملکردهای این ابرها را با یکدیگر ترکیب کنند.

برای مثال فرض کنید، ابری را انتخاب کرده‌اید که دارای چندین حفاظت امنیتی برای اجرای یک پروژه حیاتی است. اگر تجارت شما جهانی باشد، کارکنان شما در آسیا و آمریکای شمالی ممکن است از چندین ارائه‌دهنده خدمات ابری استفاده کنند، بسته به اینکه کدام یک بهترین خدمات را در هر مکان ارائه می‌دهد. Salesforce به‌منظور کمک به سازمان‌ها در سراسر جهان برای توسعه ایمن در مقیاس، Hyperforce، معماری زیرساخت نسل بعدی ما را با همکاری همه ابرهای عمومی اصلی راه‌اندازی کرده است.

مهم‌ترین سرویس‌های رایانش ابری کدام‌اند؟

رایانش ابری درواقع سیستمی است که از سه سرویس مهم، یعنی نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)، زیرساخت به‌عنوان سرویس (laas) و پلتفرم به‌عنوان سرویس (paas) تشکیل شده است. در ادامه بررسی کامل‌تری از این سه سرویس ارائه می­دهیم.

۱- نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)

محبوب‌ترین نوع رایانش ابری به‌عنوان “نرم‌افزار به‌عنوان سرویس” (SaaS) شناخته می‌شود. در واقع، برنامه‌های SaaS به طور کامل و فوری از طریق اینترنت در دسترس کاربران قرار می‌گیرند و نیاز کاربران به دانلود و نصب نرم‌افزار را بر روی رایانه‌های خود پاسخ­ می­دهند. استفاده از این سرویس مشتریان را قادر می‌سازد تا به‌سرعت به برنامه‌های موردنیاز دسترسی پیدا کنند.

توجه به این نکته ضروری است که ارائه‌دهنده رایانش ابری وظیفه نگهداری و عیب‌یابی این سرویس را بر عهده دارد. علاوه بر این، نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس (SaaS) مستلزم دادن مجوز به مشتریان برای بسته‌های نرم‌افزاری است. به طور معمول، مجوزها از طریق مکانیزم پولی یا درخواستی ارائه می‌شوند. مایکروسافت آفیس 365 دارای مکانیزمی مانند این است.

۲- زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS)

IaaS یا زیرساخت به‌عنوان یک سرویس، روش ارجح برای محاسبات است. اعتقاد بر این است که شما از قبل اجزای اساسی زیرساخت فناوری اطلاعات خود را در اختیار دارید و می‌توانید در صورت لزوم با بلوک‌های ساختمانی اضافی آنها را تقویت کنید. سازمان‌هایی با سیستم‌عامل خاص خود بهترین عملکرد را با استفاده از این استراتژی دارند. بااین‌حال، باگذشت زمان، آنها به ابزارهایی برای نگهداری چنین سیستم‌هایی نیاز دارند. به لطف اتصال به سرورها، فایروال‌ها، سخت‌افزار و سایر زیرساخت‌ها، شرکت‌ها این آزادی را دارند که با قطعات پیش‌ساخته در مقیاس توسعه پیدا کنند.

 Laasهمچنین می‌تواند به‌عنوان بستری برای اجرای پروژه‌های خاص با الزامات منحصربه‌فرد فناوری اطلاعات عمل کند. برای مثال، IaaS می‌تواند توسط شرکتی که نرم‌افزار جدیدی را برای ساختن یک محیط آزمایشی قبل از انتشار آن ایجاد می‌کند، استفاده شود. علاوه بر این، یک خرده‌فروش آنلاین ممکن است وب‌سایت خود را با استفاده از IaaS میزبانی کند.

همه چیز از طریق این سرویس اعم از سیستم‌عامل، سرورها و ذخیره‌سازی در صورت درخواست و از طریق اتصال IP قابل‌ارائه است. کاربران سرویس IaaS می‌توانند از این منابع در سرویس برون‌سپاری شده بدون نیاز به خرید سرور یا نرم‌افزار استفاده کنند. از نمونه‌های معروف این سیستم می‌توان به IBM Cloud و Microsoft Azure اشاره کرد.

۳- پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)

پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) ابزارهای مهمی را برای طراحی و توسعه نرم‌افزار فراهم می‌کند. این سرویس شامل ابزارهای توسعه، کتابخانه‌های کد، سرورها، محیط‌های برنامه‌نویسی و اجزای برنامه از پیش پیکربندی شده است. شرکت‌های رایانش ابری می‌توانند زیرساخت‌ها و مسائل امنیتی یکپارچه‌سازی داده‌ها را با PaaS برطرف کنند. در نتیجه، کاربران ممکن است برنامه‌ها را سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر ایجاد و آزمایش کنند. سومین و پیچیده‌ترین لایه رایانش ابری این سرویس است.

توجه به این نکته ضروری است که PaaS و SaaS قابل‌مقایسه هستند، اما وجه تمایز اصلی آنها این است که PaaS یک‌پلت فرم برای توسعه نرم‌افزار آنلاین است، درحالی‌که SaaS یک سرویس نرم‌افزار آنلاین است. پلتفرم‌هایی مانند Heroku و Salesforce.com بخشی از این استراتژی هستند.

تفاوت سه سرویس رایانش ابری در چیست؟

سیستم‌های فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر در نتیجه پیشرفت فناوری به طور چشمگیری گسترش یافته‌اند. بنابراین، همه سیستم‌ها و فرایندها ممکن است از پلتفرم‌های مبتنی برابر استفاده کنند. خدماتی مانند SaaS، PaaS و IaaS روش‌های پیچیده اما متمایز را برای توضیح نحوه استفاده شرکت‌ها از ابر ارائه می‌دهند. اکثر شرکت‌ها مدل‌های سرویس محاسبات ابری SaaS و IaaS را ترکیب می‌کنند و بسیاری از آنها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا برنامه‌هایی را با استفاده از PaaS ایجاد کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ کاملی برای سؤال محاسبات ابری چیست و چه کاربردی دارد ارائه دهیم. همان‌طور که مطالعه کردید، امروزه ما با رشد عظیم فناوری اطلاعات سروکار داریم و فناوری‌های جدید هر روز باهدف خاصی به کار می‌روند. یکی از فناوری‌هایی که در چند سال گذشته به طور قابل‌توجهی توسعه‌یافته است رایانش ابری است. این فناوری امکان ذخیره داده‌ها و فایل‌ها را در یک پایگاه‌داده از راه دور فراهم می‌کند و دسترسی به اطلاعات و برنامه‌های نرم‌افزاری را از هر نقطه و در هرزمان ممکن می‌سازد. در این مقاله همچنین در ابتدا با مفهوم رایانش ابری و سپس با انواع سرویس‌های آن و تفاوت میان سرویس‌های رایانش ابری آشنا شدیم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *