هاست وردپرس چیست، تفاوت هاست وردپرس با هاست معمولی

by | 1402/02/22 | هاست و سرور

قطعاً این روزها عبارت وردپرس را زیاد شنیده‌اید! اما هاست وردپرس چیست؟ به‌طورکلی، میزبانی وردپرس نوعی میزبانی وب است که صرفاً برای اجرای سایت‌های وردپرسی بهینه شده است. به زبانی ساده‌تر، با استفاده از هاست وردپرس، ابزارها و خدمات مختلف زیادی را دریافت خواهید که برای سایت‌های وردپرسی طراحی شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، هاست یا میزبانی یکی از جنبه‌های مهم راه‌اندازی یک وب‌سایت هستند که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آنها گذشت، چرا که استفاده‌نکردن از هاست مناسب وبا کیفیت می‌تواند به کندشدن سایت شما منجر شود. برای این منظور، در ادامه این مقاله قصد داریم بررسی کاملی از هاست وردپرس و تفاوت آن با هاست معمولی داشته باشیم.

هاست وردپرس

هاست وردپرس چیست؟

اگر بخواهیم تعریف کامل‌تری از هاست وردپرس داشته باشیم، باید گفت میزبانی وردپرس یک نوع میزبانی وب است که برای یک وب‌سایت وردپرسی پیکربندی شده است. معمولاً از هاست وردپرس برای سه هدف، ساده‌سازی، ایمین سازی و افزایش سرعت سایت استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی کامل ‌هاست وردپرس خواهیم پرداخت.

آیا برای راه‌اندازی یک وب‌سایت وردپرسی حتماً باید از هاست وردپرس استفاده کنیم؟

اکنون که با هاست وردپرس آشنا شده‌اید، بی شک برایتان سؤال است که اگر بخواهید از وردپرس برای مدیریت وب‌سایت خود استفاده کنید، حتماً باید هاست وردپرس خریداری کنید؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت نصب وردپرس بر روی لوکال‌هاست نیز امکان‌پذیر است. اما اگر می‌خواهید کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنید، بهترین کار، استفاده از هاست وردپرس است. انتخاب هاست مناسب می‌تواند علاوه بر امتیاز سئو، فروش سایت شما را نیز افزایش دهد. اما چه تفاوتی بین هاست وردپرس با هاست معمولی وجود دارد؟ در ادامه به بررسی تفاوت این دو نوع هاست خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین ویژگی‌های هاست وردپرس

همان‌طور که مطالعه کردید، هاست وردپرس برای راه‌اندازی سایت‌های وردپرسی بهترین گزینه است. اما چرا؟ پاسخ این سؤال در مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع هاست نهفته است. ازجمله اصلی‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد هاست وردپرس می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد.

سرعت

اولین ویژگی که می‌توان از هاست وردپرس نام برد، سرعت فوق‌العاده این هاست است. همان‌طور که می‌دانید، امروزه داشتن یک وب‌سایت با سرعت بالا، برای کسب‌وکارهای بزرگ امری ضروری است. اگر سایت شما به‌کندی بارگذاری شود، تنها کاربران تجربه ناخوشایندی را تجربه می‌کنند، بلکه رتبه سایتتان نیز موتورهای جستجو نیز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از این اتفاق، هاست وردپرس بهترین گزینه است. این نوع هاست علاوه بر سرعت بالایی که دارد، بلکه به شما امکان ایجاد تغییرات جهت بهینه‌سازی و عملکرد بهتر سایت را نیز می‌دهد.

امنیت

معمولاً افراد زمانی به‌به سراغ امنیت و دستور و عمل‌های آن می‌روند که دیگر کار از کار گذشته و سایت مورد حملات سایبری قرار گرفته شده است. با افزایش امنیت وب‌سایت کاربران اطمینان بیشتری به سایت شما می‌کنند که در نتیجه همین مسئله نیز افزایش فروش و درآمد را به دنبال خواهد داشت. برای این منظور، میزبانی وردپرس از قابلیت­های منحصربه‌فردی برخوردار است که می­توانید از آنها جهت جلوگیری از حملات سایبری استفاده کنید.

به‌روز بودن

یکی از ضرورت‌های وب‌سایت‌های وردپرسی، آپدیت منظم وب‌سایت و افزونه‌های وردپرس است. معمولاً بسیاری از صاحبان  کسب‌وکارهای اینترنتی فراموش می‌کنند که در بازه‌های زمانی مشخص، وبسایت خود را آپدیت کنند که در نتیجه با کندی سایت مواجه می‌شوند. ناگفته نماند که به‌روز نگه‌داشتن سایت باعث افزایش امنیت آن نیز می‌شود. استفاده از هاست وردپرس جهت به‌روز بودن همیشگی وب‌سایتتان، بهترین گزینه است.

قابل‌اطمینان

احتمال خرابی سخت‌افزار در هاست وردپرسی بسیار پایین است! مراکز داده دارای چندین منبع تغذیه پشتیبان هستند تا اطمینان حاصل شود که سرورها می‌توانند حتی در صورت خرابی شبکه، به کار خود ادامه دهند. آنها قطع برق احتمالی را با استفاده از چندین منبع محاسبه می‌کنند که در نتیجه باید گفت در این شرایط، زمان ازکارافتادن هاست وردپرس کاملاً در کنترل شما است.

منابع قدرتمند هاست ابری وردپرس

همان‌طور که قبلاً گفته شد، شما مجبور نیستید هاست وردپرس خود را به اشتراک بگذارید، زیرا به تمام منابع میزبان دسترسی دارید و لازم نیست نگران سایر وب‌سایت‌هایی باشید که از CPU و RAM استفاده می‌کنند. اگر از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، استفاده از برخی موارد اضافی ممکن است کیفیت و سرعت وب‌سایت شما را بدون هیچ خطایی کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال، وب‌سایت دیگری ممکن است اسکریپت‌های مضر را اجرا کند یا پهنای باند بیش از حد مصرف کند. اگر منابع بیشتری می‌خواهید، می‌توانید به‌راحتی آنها را به دست آورید تا وب‌سایت شما حتی در دوره‌های شلوغ به‌درستی اجرا شود.

انواع هاست وردپرس

هاست وردپرس فضایی را در اختیار سرور قرار می‌دهد تا تمام اطلاعات وب‌سایت ذخیره و کنترل شوند. بااین‌حال، سه نوع سرویس میزبانی وردپرس وجود دارد: اشتراکی، اختصاصی و مدیریت شده که هرکدام برای نوع خاصی از وب‌سایت مناسب هستند. نوع میزبانی وردپرسی که انتخاب می‌کنید بر عملکرد، امنیت، مدیریت و قابلیت استفاده وب‌سایت شما تأثیر می‌گذارد، درنتیجه بهتر است با انواع¬ هاست‌های وردپرس آشنا باشید.

هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی، یک سرور میزبان چندین وب­سایت وردپرسی است که در نتیجه وب‌سایت شما منابع سرور را با وب‌سایت‌های دیگر به اشتراک می‌گذارد. برای درک بهتر این مسئله، می‌توان از مثال اجاره‌کردن یک‌خانه استفاده کرد. تصور کنید با دوستانتان خانه‌ای را اجاره کرده‌اید. شما یک اتاق منحصربه‌فرد برای خود دارید، اما در منابعی مانند آب، برق و فضای نشیمن خانه با دیگران مشترکید. هاست اشتراکی نیز دقیقاً مشابه همین مسئله است. به‌طورکلی اصلی‌ترین ویژگی‌های این نوع هاست عبارتنداز:

  • مناسب برای افراد مبتدی با وب‌سایت‌های کوچک
  • مناسب برای افرادی که نسبت به دانش برنامه‌نویسی اطلاعات چندانی ندارند
  • مناسب برای افرادی که بودجه کمتری برای راه‌اندازی سایت دارند
  • همچنین مناسب برای وب‌سایت‌هایی که کمتر 20 هزار بازدید در ماه دارند.

بااین‌حال، استفاده از میزبانی مشترک وردپرس ممکن است دارای معایبی مانند زمان بارگذاری کند وب‌سایت و رتبه‌بندی پایین آپ تایم باشد. چرا که این مشکل دقیقاً زمانی رخ می‌دهد که از یک سرور برای چندین وب‌سایت استفاده می‌شود. علاوه بر این، این نوع هاست معمولاً با محدودیت‌هایی همراه است و وب‌سایت‌ها نمی‌توانند در طول فروش یا رویدادهای دیگر بر ترافیک خود تأثیر بگذارند.

هاست وردپرس اختصاصی

هاست اختصاصی وردپرس یکی دیگر از هاست‌هایی که است که می‌توانید ازآن‌جهت راه‌اندازی سایت‌های وردپرسی استفاده کنید. زمانی که از هاست اختصاصی استفاده می‌شود، کل یک سرور به وب‌سایت شما اختصاص داده شده و می‌توانید از تمامی ظرفیت‌های آن استفاده کنید. به‌طورکلی اصلی‌ترین ویژگی‌های هاست اختصاصی به شرح زیر است:

مناسب برای وب‌سایت‌هایی که از حجم ترافیکی بالایی برخوردار بوده و در ماه بیش از 100 هزار بازدید دارند.

مناسب برای وب‌سایت‌هایی که داده‌های حساس را نظیر اطلاعات مالی ذخیره می­کنند

مساعد برای وب‌سایت‌هایی که به کنترل فنی کامل روی پیکربندی سرور نیازمندند

متناسب برای وب‌سایت‌هایی که به‌سرعت بارگذاری بالا احتیاج دارند.

هاست اختصاصی علی‌رغم مزایای بی‌شماری که دارد، معایب خاصی نیز دارد. برای مثال، استفاده از این نوع هاست کمی هزینه بر است. علاوه بر این، استفاده از هاست اختصاصی وردپرس به تخصص فنی گسترده یا مشارکت یک یا چند مدیر سیستم به‌منظور کنترل و بهینه‌سازی عملکرد نیاز دارد. وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک مانند آمازون و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب از این نوع هاست استفاده می‌کند.

هاست مدیریت شده

هاست مدیریت شده چه تفاوتی با دو نوع هاست قبلی دارد؟ به‌طورکلی اصلی‌ترین تفاوت این نوع هاست با دو هاست قبلی در این است که هاست اشتراکی یا اختصاصی می‌تواند مدیریت شده یا مدیریت‌شده باشد. به زبانی ساده‌تر باید گفت برنامه‌های هاست معمولاً مدیریت نمی‌شوند. یعنی زمانی که هاست را خریداری می‌کنید مسئولیت حفظ عملکرد و امنیت وب‌سایت برعهده خودتان است. اما در هاست مدیریت شده، مدیریت تمامی وظایف مهم نظیر به‌روزرسانی یا تهیه نسخه پشتیبان بر عهده شرکت ارائه‌دهنده سرویس هاست است. اصلی‌ترین کاربردهای هاست مدیریت شده عبارتنداز:

مناسب برای زمانی که به کمک متخصص جهت آپدیت کردن یا امنیت سایت نیاز دارید

مناسب برای زمانی که به پشتیبان‌گیری از سایت احتیاج دارید

سازگار برای مدیرانی که عملکرد بهینه‌سازی را در سطح سرور می‌خواهند که دیگر مجبور استفاده از افزونه‌های سنگین نباشند.

هاست وردپرس ایرانی بهتر است یا خارجی؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای افراد در زمینه خریدهاست وردپرس ایجاد می‌شود، این است هاست وردپرس ایرانی بهتر است یا خارجی؟ در این باره باید گفت هاست داخلی و خارجی از لحاظ قرارگیری سرور، دیتاسنتر و سخت‌افزار با یکدیگر تفاوت دارند. تا چند سال گذشته استفاده از هاست خارجی گزینه بهتری بود. اما طی این چند سال که در شرایط اینترنتی ایران تغییراتی رخ‌داده، استفاده از هاست داخلی گزینه بهتری است.

 البته به طور قاطعانه نمی‌توان گفت استفاده از هاست داخلی وردپرس گزینه بهتری است. اما در ایران، در سطح میزبانی وب‌سایت شاهد نمونه‌های راضی‌کننده‌ای هستیم. علاوه بر این، به دلیل شرایط تحریم و نوسانات قیمت‌ها، استفاده از هاست خارجی کاری پرخطر است، چرا که هر لحظه ممکن است سرویس محدود یا قیمت آن به یکباره افزایش یابد. بهتر است قبل از انتخاب هاست وردپرس به نکاتی نظیر بازار هدف، سرعت بارگذاری، قیمت سرویس، امنیت و عملکرد سئو توجه کنید.

تفاوت هاست wordpress با هاست معمولی

تفاوت این دو سرویس میزبانی در این است که میزبانی وب یک اصطلاح عمومی‌تر است. میزبان وب هر نوع ارائه‌دهنده خدمات میزبانی است که بخشی از فضای سرور را برای ذخیره فایل‌های وب‌سایت و فعال‌کردن آن در اینترنت فراهم می‌کند. از طرف دیگر، هاست وردپرس به طور خاص برای وب‌سایت‌های وردپرس ساخته شده است. علاوه بر این، میزبانی وردپرس شامل منابع بهینه شده برای CMS (افزایش بیشتر حافظه php) و همچنین دسترسی به انواع تم‌ها، پلاگین‌ها و خدمات برای تسهیل فرایند ایجاد و راه‌اندازی یک وب‌سایت وردپرس است.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ کاملی برای سؤال هاست وردپرس چیست ارائه دهیم. همان‌طور که مطالعه کردید، هاست وردپرس نوعی میزبانی وب است که صرفاً برای اجرای سایت‌های وردپرسی طراحی شده است. با استفاده از این نوع هاست، ابزارها و خدمات مختلف زیادی را دریافت خواهید کرد. ازجمله اصلی‌ترین مزیت‌های هاست اشتراکی می‌توان به‌سرعت بالای این نوع هاست، امنیت، قابل‌اطمینان بودن و غیره اشاره کرد. در این مقاله همچنین با انواع هاست وردپرسی یعنی هاست اشتراکی، هاست اختصاصی و هاست مدیریت شده نیز آشنا شدیم.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *