کنترل پنل دایرکت ادمین چیست؟

by | 1402/02/24 | هاست و سرور

یکی از بهترین و قدرتمندترین پنل‌های مدیریتی برای مانیتورینگ و مدیریت وب‌سایت‌ها بر روی‌هاست و سرور، کنترل پنل دایرکت ادمین است. امروزه تقریباً تمامی افرادی که در با تکنولوژی سروکار دارند، با این پنل مدیریتی آشنا هستند. نسخه‌های مختلف کنترل پنل لینوکس که به نام دایرکت ادمین شناخته می‌شوند برای مدیریت ساده و مؤثر سرویس‌های میزبانی استفاده می‌شوند. برخلاف سایر کنترل پنل‌ها، عملکرد و دسترسی دایرکت ادمین تحت‌تأثیر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران قرار نگرفت و کاربران همچنان می‌توانند بدون هیچ زحمتی مجوز اصلی آن را دریافت کنند.

کاربران می‌توانند هر جنبه‌ای از یک وب‌سایت را از طریق این پنل کنترل کنند، از جمله ایمیل‌ها، پایگاه‌های داده، پورت FTP، تجزیه‌وتحلیل و موارد دیگر. به دلیل محدودیت‌های کنترل پنل cPanel، بسیاری از مدیران سرور و وب‌مسترها مجبورند به پنل مدیریت دایرکت ادمین سوئیچ کنند. DirectAdmin در این کشور ایجاد شد و نسبت به رقیب آمریکایی خود، cPanel، ایمن‌تر است. تمامی نسخه‌های RedHat، Fedora، Linux، Windows، CentOS، Ubuntu و Debian کاملاً با این کنترل پنل سازگار هستند.

رابط کاربری پنل دایرکت ادمین در عین اینکه قدرتمند است، ساده و کاربرپسند است و عملکرد و کارایی کاربر را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. به دلیل سرعت بالای این پنل، درخواست‌ها ممکن است به‌سرعت اجرا یا بارگذاری شوند. همچنین به دلیل وجود کنترل پنل دایرکت ادمین، دارای عملکرد ضد خرابی است که باعث افزایش پایداری سرویس‌های سرور می‌شود.

به‌طورکلی باید گفت کنترل پنل DirectAdmin از نظر بصری جذاب است و عملکرد یک کنترل پنل مدیریت میزبان امن و کارآمد را ارائه می‌دهد. از نظر فناوری، این پنل سریع است و با ارائه محافظت قابل‌توجه از خدمات میزبانی، بسیاری از مدیران سرور و وب‌مسترهای آن را برای خود خریداری کرده‌اند.

کنترل پنل دایرکت ادمین

هاست دایرکت ادمین چیست؟

بعد از بررسی کنترل پنل دایرکت ادمین، اکنون نوبت به هاست دایرکت ادمین است! در این باره باید گفت بعضی از شرکت‌ها هاست دایرکت ادمین ارائه می‌دهند، یعنی اینکه که پس از ثبت‌نام، شرکت میزبان مربوطه، کنترل پنل دایرکت ادمین را روی سرورهای خود ارائه می‌دهد که در نتیجه شما می­توانید با خریدهاست لینوکس یا سرورهای مبتنی بر لینوکس از این شرکت، از خدمات دایرکت ادمین بهره ببرید. ناگفته نماند که دایرکت ادمین بر روی سرور ویندوز قابل‌نصب نیست و تنها مختص سرور لینوکس است. در صورت خریدهاست ویندوز باید از دیگر کنترل پنل‌ها نظیر سی پنل یا پلسک استفاده کنید.

آیا دایرکت ادمین رایگان است؟

اکنون که با کنترل پنل دایرکت ادمین آشنا شده‌اید قطعاً برایتان سؤال است که آیا این کنترل پنل رایگان است؟ در جواب این سؤال باید گفت برای نصب کنترل پنل دایرکت ادمین روی سرور مجازی (vps)، هاست اشتراکی یا سرورهای اختصاصی داشتن لایسنس ضروری است. اما شما می‌توانید از مجوز تست رایگان یک‌ماهه دایرکت ادمین استفاده کنید. علاوه بر این، در صورت خرید سرور، می‌توانید از ارائه‌دهندگان میزبان دایرکت ادمین بخواهید که این کنترل پنل را بر روی سرور برای شما نصب کنند.

تفاوت دایرکت ادمین با سی پنل

بزرگ‌ترین رقیب کنترل پنل دایرکت ادمین را می‌توان سی پنل دانست. سی پنل یکی دیگر از پنل‌های مدیریتی وب‌سایت است که همانند دایرکت ادمین، از طرف‌داران زیادی برخوردار است. اکنون ممکن است برایتان سؤال ایجاد شود که سی پنل بهتر است یا دایرکت ادمین؟ در جواب این سؤال باید گفت علی‌رغم اینکه این پنل و دایرکت ادمین شباهت‌های زیادی دارند، از جمله اینکه هر دوی آن‌ها از لینوکس پشتیبانی می‌کنند و گواهینامه‌های رایگان SSL را ارائه می‌دهند. دایرکت کنترل پنل و سی پنل توسط اکثر شرکت‌های هاستینگ در ایران از جمله‌هاست اشتراکی، سرور و سرور مجازی ارائه می‌شود. بااین‌حال، در سه نکته یا به عبارتی در سه ناحیه کلیدی با یکدیگر متفاوت‌اند که در ادامه به بررسی کامل آنها خواهیم پرداخت.

۱- رابط کاربری (UI)

سی پنل دارای یک رابط در سطح کاربر به‌علاوه یک رابط مدیریت سرور (WHM) است. درحالی‌که رابط کاربری کنترل پنل دایرکت ادمین دارای 4 رابط اصلی است. در این کنترل پنل سه سطح دسترسی که عبارت‌اند از Admin، User و Reseller وجود دارد. دایرکت ادمین از لحاظ ظاهری نسبت به سی پنل ساده‌تر به نظر می‌رسد. اما بد نیست بدانید که یافتن ابزار موردنیاز در این کنترل پنل ممکن است کمی دشوار باشد. داخل سی پنل شما این امکان را دارید که یک تور مجازی از هر دو رابط Cpanel و WHM را داشته باشید. در مقابل، دایرکت ادمین نیز به افراد این امکان را می‌دهد که یک نسخه زنده از داشبورد را تست کنند.

۲- برنامه‌ها

در مقایسه با دایرکت ادمین، سی پنل افزونه‌های بیشتری ارائه می‌دهد. به‌منظور افزایش کاربرد و انعطاف‌پذیری کنترل پنل، تنظیمات سفارشی را نیز ارائه می‌دهد. اگرچه ممکن است از یک یا چند افزونه با دایرکت ادمین برای گسترش قابلیت‌ها استفاده کنید، اما این قابلیت می‌تواند شما را کمی محدود کند.

۳- قیمت

قیمت، سومین عامل ایجادکننده تفاوت بین سی پنل و کنترل پنل دایرکت ادمین است. بی شک زمانی که قصد خریدهاست را دارید، قیمت بر روی خرید شما تأثیر بسیاری زیاد دارد. قیمت‌گذاری در دایرکت ادمین در چهار سطح Personal، Lite، Personal Lite و Standard است. البته ناگفته نماند که دایرکت ادمین یک مجوز 60 روزه رایگان نیز ارائه می‌دهد که می‌توانید برای تست، قبل از خرید لایسنس‌های پولی از آن استفاده کنید. در مقابل، قیمت‌گذاری سی پنل نیز در چهار سطح Solo، Admin، Pro و Premier است.

چگونه از دایرکت ادمین استفاده کنیم؟

اکنون که با کنترل پنل دایرکت ادمین به طور کامل آشنا شده‌اید، بد نیست آموزش کوتاهی از نحوه کارکردن با این کنترل پنل ارائه دهیم. در ابتدا باید گفت برای ورود به کنترل پنل به طور پیش‌فرض می‌توانید از آدرس http: //server.ip.address: 2222 استفاده کنید. بعد از ورود به بخش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • Account manager

در این بخش شما می‌توانید سایت خود را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌های وب‌سایت خود، تغییرات DNS، تنظیمات پایگاه‌داده، مدیریت کاربر ftp، پشتیبان‌گیری، تغییر رمز عبور، مدیریت ساب دامنه و غیره را مدیریت کنید. دایرکت ادمین ممکن است به‌عنوان میزبان پشتیبان نیز عمل کند. علاوه بر این، در صورت نیاز به مدیریت فایل‌های اطلاعاتی گسترده، می‌توانید از دایرکت ادمین به‌عنوان یک کنترل پنل برای به‌دست‌آوردن میزبان دانلود استفاده کنید.

  • E-mail manager

در این بخش امکان رسیدگی به ایمیل‌ها وجود دارد. در این قسمت می‌توانید ایمیل‌های جدید بسازید یا ایمیل‌های موجود خود را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید ارسال‌کننده‌ها و اسپم‌های ایمیل خود را کنترل کنید. از دایرکت ادمین همچنین می‌توان به‌عنوان یک‌هاست ایمیل نیز استفاده کرد.

  • Advanced features

در قسمت Advanced features امکان مدیریت تنظیمات کلی وب  سرور فراهم می‌شود. در این قسمت می‌توانید انواع MIME Type، گواهینامه‌های SSL، تنظیمات مربوط به phpMyAdmin و …، را مدیریت کنید.

  • System info & files

قسمت می‌توانید از میزان مصرف منابع سرور آگاه و اطلاعات کلی دیگری در خصوص عملکرد سرور به دست آورید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی بر آن شد تا کنترل پنل دایرکت ادمین را به طور کامل معرفی و اطلاعات لازم در مورد مزایا و نحوه استفاده از آن را در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که مطالعه کردید، دایرکت ادمین یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها است که جهت مدیریت وب‌سایت مورداستفاده قرار گرفته می­شود. به‌واسطه دایرکت ادمین شما می‌توانید هر جنبه از یک وب‌سایت را ازجمله ایمیل‌ها، پورت FTP، پایگاه‌های داد و تجزیه‌وتحلیل دیگر موارد را کنترل کنید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *