کنترل پنل plesk چیست؟

by | 1402/02/25 | هاست و سرور

اگر صاحب یک وب‌سایت باشید، بی‌شک با کلمه plesk یا کنترل پنل پلسک بارها روبه‌رو شده‌اید. اما اصلاً کنترل پنل پلسک چیست؟ اگر بخواهیم به زبانی ساده این نرم‌افزار پلسک یا همان کنترل پنل پلسک را توضیح دهیم، باید گفت پلسک درواقع یک کنترل پنل تحت وب است که امروزه به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های شرکت‌های میزبانی وب  تبدیل شده است. ازآنجایی‌که پلسک از پیکربندی ساده‌ای برخوردار است، به ارائه‌دهندگان میزبانی وب این امکان را می‌دهد تا هزاران میزبانی مجازی را در یک سرور به‌راحتی مدیریت کنند. به زبانی ساده‌تر، کنترل پنل پلسک یک نرم‌افزار کنترل پنل میزبانی وب، نظیر سی پنل است که به افراد این امکان را می‌دهد تا حساب‌های میزبانی وب خود را از طریق رابط کاربری تحت وب به‌راحتی مدیریت کنند. در ادامه این مقاله بیشتر با کنترل پنل plesk آشنا می‌شویم!

کنترل پنل پلسک چیست؟

بیاید بررسی دقیق‌تری از کنترل پنل پلسک داشته باشیم! Plesk یک کنترل‌کننده میزبانی وب و نرم‌افزاری است که مدیریت فضای میزبانی وب شما را ساده می‌کند. شما می‌توانید میزبانی مشترک و ده‌ها هزار سرور مجازی را با استفاده از Plesk کنترل کنید. اصلی‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار محبوب به شرح زیر است:

  • ایجاد حساب کاربری FTP
  • مدیریت راحت‌تر اکانت ایمیل
  • ایجاد اکانت ایمیل
  • بارگیری سریع‌تر فایل‌ها بر روی سایت
  • مدیریت بهتر DNS
  • مدیریت گواهی‌های TLS/SSL
  • بک‌آپ‌گیری از اطلاعات هاست به طور منظم
  • اضافه‌کردن دامین و ساب دامنه‌های بیشتر
  • پشتیبانی عالی از سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس.

ناگفته نماند که کنترل پنل پلسک ابتدا در سال 2001 توسط شرکتی با همین نام توسعه یافت و سپس به SWsoft فروخته شد. بااین‌حال، این اولین‌بار نبود. پس از تصاحب شرکت “Parallales” در سال 2015، این برند در نهایت خود را به‌عنوان یک خط مستقل تثبیت کرد.

مهم‌ترین مزایا و معایب کنترل پنل plesk

تا اینجای مقاله به طور تقریبی با کنترل پنل plesk آشنا شدیم! اما آیا این نرم‌افزار مدیریتی که امروزه بسیار بر سرزبان است، معایبی نیز دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت تمامی کنترل پنل‌ها از مزایا و معایبی برخوردارند که کنترل پنل پلسک نیز از این قانون کلی جدا نیست! در این باره باید گفت پلسک نیز مانند هر پلتفرم دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. بااین‌حال، پلتفرم پلسک به طور مداوم در طول زمان دستخوش تغییرات و بهبودهایی باهدف افزایش تجربه کاربری مخاطبان شده است. باتوجه‌به مزایا و ویژگی‌هایی که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، می‌توان ادعا کرد که پلسک در عین حفظ امنیت داده‌های کاربر، به دانش کدنویسی نیاز ندارد. به‌عبارت‌دیگر، هم مصرف‌کنندگان و هم صاحبان شرکت آن را بسیار ساده می‌دانند. می‌توانید با استفاده از دسترسی پلسک به انواع پلاگین‌ها، ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را بررسی کنید.

سازگاری با گوشی‌های هوشمند

 از دیگر مزیت‌های کنترل پنل پلسک، می‌توان به سازگاری آن با گوشی‌های هوشمند اشاره کرد! کاربران می‌توانند به‌واسطه کنترل پنل plesk سایت خود را با گوشی هوشمند کنترل کنند، حتی اگر در محل کار خود نباشند، به لطف موبایل و همچنین دسترسی ساده پلسک، این کار امکان‌پذیر است.

با وجود این مزایا، سرعت دانلود پلسک کمتر از سی پنل و دایرکت ادمین است. ازآنجایی‌که پلسک “متن‌باز” نیست، کاربران نمی‌توانند کد آن را اصلاح، بهبود یا توسعه دهند. برای بسیاری از برنامه‌نویسان در صنعت، کارشناسان Plesk به دلیل این ویژگی مشکل ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، در مقایسه با پنل‌های کنترل جایگزین، مجوز برای Plesk هزینه بیشتری دارد.

امنیت بالا

اگر بخواهیم نیم‌نگاه کوتاهی به دیگر مزیت‌های نرم‌افزار مدیریتی پلسک داشته باشیم، باید گفت امنیت بالا یکی دیگر از مزیت‌های این کنترل پنل است. پلسک، سرور شما را در برابر هرزنامه‌ها محافظت می‌کند و مکانیزم دفاعی قوی دارد. نرم‌افزار Fail2ban اسکن مداوم سرور را برای جلوگیری از خرابی سرور و خلاص‌شدن از شر فعالیت‌های مضر انجام می‌دهد. همچنین از طریق فایروال قوی پلسک، می‌توانید IP هکرها را مسدود کنید. در این کنترل پنل، فایروال ModSecurity اجازه ایجاد نقش‌های فایروال جدید را می‌دهد. برای اتصال ایمن و رمزگذاری، Plesk از SSL استفاده می‌کند و https پروتکلی است که برای دسترسی به URL این کنترل پنل استفاده می‌شود.

مقایسه کنترل پنل plesk و سی پنل

همان‌طور که اشاره کردیم، پلسک یک نرم‌افزار مدیریتی است که می‌توانید با استفاده از آن، سایت خود را به‌راحتی مدیریت کنید. سی پنل یکی از بزرگ‌ترین رقبای پلسک است که از عملکرد فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است. بد نیست برای آشنایی بیشتر با پلسک، این نرم‌افزار مدیریتی را با بزرگ‌ترین رقیب خود مقایسه کنیم. در این باره باید گفت عوامل مختلفی وجود دارد که Plesk و cPanel را با یکدیگر متفاوت می‌کنند. مهم‌ترین جنبه سی پنل عملکرد آن است که با زمان بارگذاری سریع‌تر مشخص می‌شود. هر دو cPanel و Plesk دارای منوهای کاربرپسند هستند، همان‌طور که با نگاه‌کردن به آنها می‌توان مشاهده کرد. بااین‌حال، پلسک در این زمینه توسط بسیاری از کارشناسان ترجیح داده می‌شود. اگرچه روش‌های امنیتی در دو کنترل پنل متفاوت است، اما هر دو ایمن هستند و به کاربران خود آرامش خاطر می‌دهند.

مقایسه پلسک و دایرکت ادمین

تفاوت پلسک با دایرکت ادمین در چیست؟ کدام یک از این نرم‌افزارهای مدیریتی از عملکرد بهتری برخوردارند؟ بی شک می‌دانید که از نظر سیستم‌عامل فقط می‌توانید سرورهای لینوکس را با استفاده از دایرکت ادمین مدیریت کنید. در هاست پلسک این محدودیت وجود ندارد و کاربران امکان مدیریت سرورهای ویندوز را نیز دارند. علی‌رغم برخی مدیریت مستقیم، متخصصان فضای پلسک را از دیدگاه رابط کاربری مناسب‌تر می‌دانند. ناگفته نماند که به‌روزرسانی پلتفرم پلسک اغلب تا یک روز طول می‌کشد، درحالی‌که به‌روزرسانی دایرکت ادمین به دو روش ساده و تنها با چند کلیک انجام می­شود!  از لحاظ امنیت نیز هر دو کنترل پنل از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

چه سیستم‌عامل‌هایی توسط کنترل پنل پلسک پشتیبانی می­شوند؟

اگر با سی پنل آشنا باشید، بی شک می‌دانید که این کنترل پنل تنها از RedHat Enterprise Linux، CloudLinux و CentOS به‌عنوان سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کند. در مقایسه، پلسک از 14 توزیع لینوکس علاوه بر سرورهای ویندوز، از جمله دبیان، CentOS و اوبونتو نیز پشتیبانی می‌کند. یکی از اشکالات اصلی سی پنل این است که قبل از نصب باید روی یک سیستم تازه و فرمت شده با تنظیمات جزئی نصب شود. علاوه بر این، حذف cPanel پس از نصب تقریباً غیرممکن است. راهنمای آنها به‌جای تلاش برای حذف برنامه، فرمت مجدد سرور را پیشنهاد می‌کند.

این واقعیت که بسیاری از گزینه‌ها بلافاصله به صفحه اصلی متصل می‌شوند، ممکن است باعث شود که رابط cPanel در ابتدا کمی سخت به نظر برسد. همه پیوندها یکباره نمایش داده می‌شوند نه در قالب منوی معمولی. بااین‌حال، اکثر کاربران ادعا می‌کنند که این طراحی دسترسی به عملکرد را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند، وقتی که به رابط کاربری عادت کنید.

کنترل پنل plesk مناسب چه کسانی است؟

چه کسانی بهتر است از کنترل پنل پلسک استفاده کنند؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت هرکسی که می­خواهد به وب سرور خود دسترسی ساده و آسان داشته باشد باید از پنل مدیریت Plesk استفاده کند. بااین‌حال، مشتریان تجاری و هرکسی که از هاست ویندوز یا سایر محصولات ویندوز مانند ASP.NET که به‌اندازه کافی توسط راه‌حل‌های مشابه دیگر مانند cPanel پشتیبانی نمی‌شوند، استفاده می‌کنند، آن را بسیار مفید می‌دانند. کنترل پنل پلسک انتخاب عاقلانه‌ای برای کسب‌وکار است، زیرا به شما امکان می‌دهد افرادی را که به باطن وب‌سایت دسترسی دارند مدیریت کنید و روشی مؤثر برای مرتب‌سازی منابع وب‌سایت شما از جمله دامنه‌ها و پایگاه‌های داده به روشی ساده است. علاوه بر این، پلسک ارزان، قوی و دارای ساختاری ساده است.

چگونه بهترین کنترل پنل را انتخاب کنیم؟

اکنون که با کنترل پنل plesk به طور کامل آشنا شدید، و بررسی کوتاهی از دیگر سیستم‌های مدیریتی وب‌سایت را نیز مطالعه کردید، بی شک برایتان سؤال است که چگونه می‌توان بهترین کنترل پنل را انتخاب و وب‌سایتی که قصد راه‌اندازی آن را دارید را مدیریت کنید!؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت تقریباً خواسته همه افراد از کنترل پنل این است که پشتیبانی قابل‌اعتمادی را ارائه دهد و درعین‌حال به طور مداوم از اصلاحات و به‌روزرسانی‌ها پشتیبانی کند. در این باره همچنین باید گفت که هرکسی خواسته‌های متفاوتی از کنترل پنل خواهد داشت، چرا که هر کنترل پنل متفاوت، از مجموعه­ای ویژگی­های منحصربه‌فرد تشکیل شده است.

همان‌طور که اشاره کردیم، برخی از کنترل  پنل‌ها برای استفاده نیاز به دانش فنی بیشتری دارند! درعین‌حال ساختار آنها نیز کمی پیچیده است، اما از سرعت و امنیت بیشتری برخوردارند. اگر ازجمله افراد تازه‌کار در زمینه استفاده از کنترل پنل هستید و برای اولین‌بار است که قصد راه‌اندازی وب‌سایت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بهتر است از کنترل پنل پلسک، به‌عنوان یک نرم‌افزار مدیریتی فوق­العاده استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا برای سؤال کنترل پنل plesk چیست؟ پاسخ کاملی را ارائه کنیم! همان‌طور که مطالعه کردید، پلسک درواقع یک نرم‌افزار یا به عبارتی کنترل پنل تحت وب است که امروزه به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدیریتی وب‌سایت شناخته می‌شود. این کنترل پنل از ساختاری بسیار ساده برخوردار است که به ارائه‌دهندگان میزبانی وب این امکان را می‌دهد تا هزاران میزبانی مجازی را ایجاد کرده و در یک سرور به‌راحتی مدیریت کنند. همچنین ازجمله اصلی‌ترین مزیت‌های کنترل پنل پلسک می‌توان به امنیت بالا، سازگاری با لینوکس و ویندوز، پشتیبانی از نرم‌افزارهای مختلف، سازگاری با گوشی‌های هوشمند، برخورداری از رابط کاربری ساده و کاربرپسند، برخورداری از بیش از 100 برنامه افزودنی و…، اشاره کرد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *